خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

آیا عراق دروازه بازگشت کشورهای عربی به سوریه می‌شود؟

کشورهای عربی گام تازه‌ای در پایان دادن به قطعی روابط با سوریه و آغاز مرحله جدید در روابط با این کشور برداشتند که عراق نقش پررنگی در آن داشت.

میدل ایست نیوز: کشورهای عربی گام تازه‌ای در پایان دادن به قطعی روابط با سوریه و آغاز مرحله جدید در روابط با این کشور برداشتند که عراق نقش پررنگی در آن داشت.

به گزارش «العالم الجدید»، پس از آنکه کشورهای عربی خود به این نتیجه رسیدند که باید جای خالی خود را در سوریه دوباره پر کنند و نیز پس از توجه به اهمیت جایگاه سوریه برای انتقال گاز از کشورهای عربی به اروپا، وساطت و تلاش‌های عراق گامی به پیش در عادی‌سازی روابط با سوریه شد.

روز یکشنبه هیئتی پارلمانی از اتحادیه بین‌المجالس عربی پس از تصویب بیانیه اختتامیه نشست دوره‌ای این اتحادیه در بغداد عازم دمشق شد و با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه، دیدار کرد.

این سفر برای ابراز هم‌بستگی با سوریه در حادثه زمین‌لرزه در این کشور اعلام شد و ریاست هیئت عربی را عراق به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه بین‌المجالس عربی برعهده داشت.

تلاش عراق برای بازگشت سوریه به آغوش کشورهای عربی و شکستن انزوای دمشق با تحرکات مشابهی از جانب امارات همراه است که اخیرا وزیر امور خارجه‌اش را به دمشق ارسال کرده بود. وی در این سفر تأکید کرده بود که طبیعی است که سوریه به عمق عربی خود بازگردد.

«ایاد العنبر»، تحلیلگر سیاسی عراقی، در این باره تأکید کرد کشورهای تأثیرگذار عربی مسائل جاری در جهان را بر اساس منافع خود ارزیابی می‌کنند به خصوص که بسیاری از خیزش‌های عربی در تحقق اهدافشان و تغییر نظام‌های حکومت ناکام ماندند.

به گفته العنبر، کشورهای عربی و شورای همکاری به روشنی سیاست تعامل و همکاری با دیگر کشورها را پیش گرفته‌اند به خصوص که تجربه آنها نشان داده که کنار کشیدن از یک کشور به معنای افزایش نفوذ رقبای منطقه‌ای است ضمن اینکه دیگر این کشورها سیاست قطع روابط را قبول ندارند و بدین ترتیب باید گفت که بازگشت سوریه به دامن کشورهای عربی قطعی خواهد بود.

وی افزود که سفر هیئت پارلمانی عربی به ریاست عراق می‌تواند راه را برای سفرهای دیپلماتیک مشابه باز کند و این بی تردید به ملت سوریه کمک خواهد کرد و مانع از تکرار اشتباهات گذشته در تمرکز بر حکومت ها و نادیده گرفتن ملت‌ها خواهد بود.

به گفته العنبر عراق می‌تواند نقش مؤثری میان سوریه و کشورهای عربی بر عهده بگیرد و باید با برداشتن گام‌های عملی در این باره همه کشورهای عربی را به ضرورت کنار گذاشتن اختلافات سابق با سوریه متقاعد کند.

از سوی دیگر، «نبیل جبار» کارشناس اقتصادی عراقی، تأکید می‌کند که تحریم‌های بین‌المللی علیه سوریه اصلی‌ترین مانع پیش روی کشورهای عربی است هرچند آنان می‌توانند با تقویت روابطشان با دمشق کاهش این فشارها در عرصه اقتصادی را موجب شوند.

جبار تأکید می‌کند که لاذقیه می‌تواند کانال اصلی بازگشت اقتصادی سوریه شود بدین ترتیب که به گذرگاه صادرات سوخت کشورهای عربی به اروپا تبدیل شود هرچند بعید است که روسیه اجازه چنین تحولی را در سوریه بدهد.

به گفته جبار، احتمال دارد که جامعه بین‌المللی به این جمع‌بندی برسد که هر حکومتی غیر از حکومت فعلی سوریه موجب افزایش تنش و بحران در این کشور و در کل منطقه و بر هم خوردن ثبات در خاورمیانه و در نتیجه اختلال در ارسال سوخت به اروپا می‌شود و در این صورت از فشارهای خود بر دولت سوریه بکاهد.

این همه در حالی است که در ماه مارس گذشته، امریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا با انتشار بیانیه‌ای مشترک تأکید کردند که از تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با سوریه حمایت نمی‌کنند.

همچنین ایالات متحده سفر بشار اسد به امارات را «موجب سرخوردگی و ناامیدی» خوانده و تأکید کرده بود که دعوت از اسد تلاشی برای مشروع جلوه دادن وی است.

امریکا در آن زمان تأکید کرده بود که تحریم‌ها علیه سوریه را برنخواهد داشت و از بازسازی این کشور هیچ حمایتی نخواهد کرد مگر آنکه دولت سوریه به راه حل سیاسی بر اساس قطع‌نامه‌ سازمان ملل رضایت دهد.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا