خبر اولسیاسی

تحرکات تازه فرانسه برای تعیین تکلیف مقام ریاست جمهوری در لبنان

منابع لبنانی از آغاز تحرکات سیاسی در لبنان برای انتخاب رئیس جمهور جدید تا پیش از ماه ژوئن آینده خبر دادند.

میدل ایست نیوز: منابع لبنانی از آغاز تحرکات سیاسی در لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری جدید تا پیش از ماه ژوئن آینده خبر دادند.

نشریه «الصباح» عراق، به نقل از منابع آگاه خبر داد که تحرکات سیاسی گسترده‌ای در لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری آغاز شده و فرانسه در این باره وارد عمل شده و اقداماتش از حمایت مصر برخوردار است و امریکا هم درباره آن نظر منفی نداده است.

فرانسه تحرکاتی را برای صورت‌بندی توافق تازه‌ای جهت تعیین تکلیف ریاست جمهوری لبنان آغاز کرده و در این راستا «آن گریو»، سفیر فرانسه در بیروت، از چند روز پیش تماس‌هایی را با «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان و «ولید جنبلاط»، رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه، داشته است.

همزمان گزارش شده که جنبلاط پسر ارشد خود «تیمور جنبلاط» را به همراه «وائل ابوفاعور»، وزیر سابق، به ریاض فرستاده تا نظر مقامات عربستان درباره گزینه‌های مطرح ریاست جمهوری به خصوص «سلیمان فرنجیه» رهبر جریان مَرَده را جویا شود.

از سوی دیگر، منابع لبنانی تأکید کردند که «دوروتی شیا» سفیر امریکا در بیروت اخیرا در دیدار با نبیه بری گفته بود که واشنگتن مخالفتی با ریاست جمهوری فرنجیه ندارد.

در این راستا، «الیاس ابوصعب» نایب رئیس مجلس لبنان گفت که انتخاب رئیس جمهور در مجلس کنونی ناممکن نیست و دیر یا زود توافق در این باره انجام خواهد شد و هر زمان که 65 رأی برای یک نامزد فراهم شود مجلس تشکیل جلسه خواهد داد.

ابوصعب افزود که در سفر اخیر خود به واشنگتن با «جیک سولیوان» مشاور امنیت ملی امریکا دیدار کرده و سولیوان تأکید کرده که امریکا هیچ دخالتی در انتخاب رئیس جمهوری ندارد و نه هیچ گزینه‌ای را در نظر گرفته و نه هیچ وتویی درباره نامزدهای مطرح دارد.

وی گفت که امریکایی‌ها گفتند: «رئیس جمهوری را انتخاب کنید که به نقشه راه ترسیم‌شده باور داشته باشد و ما هم از او حمایت می‌کنیم و از همه می‌خواهیم که با وی همکاری کنند».

نایب رئیس مجلس لبنان تأکید کرد که کشور عملا از کار افتاده، کابینه در وضعیت پیشبرد امور است و کشور رئیس جمهور ندارد.

از سوی دیگر، «هانی قبیسی» نماینده مجلس از اینکه برخی طرف‌ها منتظر رسیدن راه حل از خارج هستند انتقاد کرد و گفت: «منتظرند 5 کشور در پاریس جلسه برگزار کنند تا درباره لبنان تصمیم بگیرند، این واقعا کوتاه آمدن از استقلال کشور است».

او خواستار توافق همه طرف‌های داخلی بر رئیس جمهوری شد که مورد رضایت همه مردم باشد.

وی گفت که لبنان دچار نظام سیاسی ضعیف و شکننده‌ای شده که طایفه‌گرایی و مقام‌خواهی باعث شده که مسائل راهبردی در آن به فراموشی سپرده شود و سیاستمداران فقط به منافع خودشان فکر کنند.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا