خبر اولسیاسی

گوترش: عراق کشوری مهم و محوری است

نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دبیرکل سازمان ملل خواستار حمایت نهادهای بین‌المللی از عراق در اصلاحات اقتصادی و مبارزه با فساد شد.

میدل ایست نیوز: نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دبیرکل سازمان ملل خواستار حمایت نهادهای بین‌المللی از عراق در اصلاحات اقتصادی و مبارزه با فساد شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، تأکید کرد که دولتش ایجاد ثبات امنیتی و سیاسی در عراق را موجب شده و به تلاش برای تقویت ثبات ادامه می‌دهد.

او گفت که عراق کلید حل بسیاری مسائل در منطقه است و می‌کوشد که نیروهای منطقه‌ای را به تعامل تشویق کند و نقشی سازنده میان کشورهای دوست و برادر بر عهده بگیرد.

وی تأکید کرد که عراق در پی ایجاد شراکت‌های اقتصادی است و در این راه از ثروت‌های طبیعی و انسانی و موقعیت جغرافیایی خود بهره‌برداری می‌کند.

السودانی همچنین از تدارک برگزاری دور سوم کنفرانس بغداد بر اساس دیدگاه‌های دولت جدید عراق خبر داد و گفت که بغداد باید به مرکز تلاقی همه طرف‌ها بر اساس نگاهی اقتصادی و شراکت‌محور تبدیل شود.

نخست وزیر عراق افزود که این کشور با چالش‌های زیست‌محیطی مواجه است و کم‌آبی برخی مناطق عراقی درج‌شده در فهرست میراث جهانی را تهدید می‌کنند و خواستار حمایت سازمان ملل از عراق در این عرصه شد.

وی همچنین بر ادامه هماهنگی برای مبارزه با تروریسم داعشی تأکید کرد و گفت که عراق گام‌های بزرگی برای بازگشت آوارگان برداشته است.

دبیرکل سازمان ملل نیز در سخنان خود تأکید کرد که در این سفر با عراق متفاوتی مواجه شده و افزود که برای تأکید بر هم‌بستگی و حمایت سازمان ملل از عراق به این کشور سفر کرده است.

او گفت که چالش‌هایی که عراق دچار آنهاست نتیجه دهه‌ها جنگ و دخالت است و اکنون امید تحقق پیشرفت وجود وجود دارد و تشکیل دولت جدید با برنامه اصلاحی موجب خوش‌بینی است.

گوترش همچنین از عراق برای مشارکت در کنفرانس آبی سازمان ملل که در ماه جاری برگزار خواهد شد دعوت کرد و حمایت جامعه بین‌المللی از عراق در مبارزه با چالش‌زیست‌محیطی را خواستار شد.

او عراق را کشوری مهم و محوری خواند و از دیپلماسی مبتنی بر حسن هم‌جواری عراق قدردانی کرد و گفت که عراق دایره بی ثباتی را می‌شکند و به سمت آزادی و صلح بیشتر گام برمی‌دارد.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا