اقتصادیسیاسی

تخصیص 5 میلیارد دینار برای برنامه ملی رفع تشعشعات اتمی در عراق

هیئت دولت عراق 5 میلیارد دینار به اجرای برنامه ملی رفع تعشعات اتمی در سراسر کشور اختصاص داد.

میدل ایست نیوز: هیئت دولت عراق 5 میلیارد دینار به اجرای برنامه ملی رفع تعشعات اتمی در سراسر کشور اختصاص داد.

به گزارش روزنامه «الصباح» عراق، «صباح حسن الحسینی»، مدیرکل مرکز ایمنی در برابر تشعشات در وزارت بهداشت عراق گفت که این وزارتخانه توانست موافقت هیئت دولت برای تخصیص 4 میلیارد و 929 میلیون دینار برای از میان بردن آلودگی‌های هسته‌ای در سراسر کشور را دریافت کند.

وی افزود که این مرکز در پی اجرای برنامه اعلام پاک‌سازی کامل عراق از آلودگی اتمی است و این گام مهمی در تقویت برنامه‌های سرمایه‌گذاری و عمرانی برای شکوفا کردن اقتصادکشور است.

الحسینی افزود که برنامه ملی مبارزه با آلودگی هسته‌ای پیشرفت بسیار خوبی داشته و تاکنون استان‌های بصره و میسان و مثنی خالی از تشعشات هسته‌ای اعلام شده‌اند و به زودی در استان های ذی‌قار و انبار نیز به آنها خواهند پیوست.

این مقام عراقی تأکید کرد که دو منطقه که آلوده‌ترین منطقه عراق به تشعشات هسته‌ای هستند منطقه عدای و جزیره در استان موصل‌اند که در آنها مواد هسته‌ای دفن شده و تروریست‌های داعش در زمان تسلط بر موصل توانستند این مواد را کشف کنند.

وی افزود که مرکز ایمنی در برابر تشعشعات اتمی با همکاری نهادهای بین‌المللی توانسته که محدوده آلودگی در این دو منطقه را شناسایی کند و آنها را به برنامه ملی رفع آلودگی هسته‌ای اضافه کند و پیش‌بینی کرد که اقدامات در این دو منطقه از سال 2024 آغاز شود و 4 تا 6 ماه زمان ببرد و تأکید کرد که این دو منطقه آخرین مناطق آلوده به تشعشعات است که در عراق پاک‌سازی خواهد شد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا