اجتماعیسیاسی

توافق عراق و لبنان درباره معادل‌سازی مدارک دانشگاهی

وزارت آموزش عالی عراق از امضای پروتکلی با لبنان درباره معادل‌سازی مدارک دانشگاهی خبر داد.

میدل ایست نیوز: وزارت آموزش عالی عراق از امضای پروتکلی با لبنان درباره معادل‌سازی مدارک دانشگاهی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) «حیدر العبودی» سخنگوی وزارت آموزش عالی عراق، «نعیم العبودی» وزیر آموزش عالی در تماس تلفنی با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان، راه‌های همکاری و تنظیم اقدامات لازم برای رسیدگی به وضعیت دانشجویان عراقی در حال تحصیل در لبنان را بررسی کرد.

وی افزود که در این راستا، کمیته وزارتی فرستاده‌شده از جانب وزارت آموزش عالی لبنان در بیروت با نخست‌وزیر لبنان دیدار کرد و در این دیدار توافق شد که دو کشور پروتکلی درباره معادل‌سازی مدارک دانشگاهی امضا کنند که بر اساس آن در مدت زمانی مشخصی بررسی‌های لازم درباره اعتبار مدارک انجام شود.

همزمان امین نصراوی، کاردار عراق در لبنان از اقدامات فوری برای حل مشکل دانشجویان عراقی در لبنان خبر داد.

نصراوی افزود: ما عزم وزارت امور خارجه را برای حفظ حقوق و کرامت دانشجویان عراق به رئیس جمهور ابلاغ کردیم.

علاء الزغبی، نماینده وزارت آموزش و پرورش عراق نیز گفت: ما طی دو روز آینده در بیروت خواهیم ماند تا پروتکل راه حل ها را امضا کنیم.

الزغبی افزود: زمانی که به راه حل نهایی رسیدیم، پیشنهادات را اعلام خواهیم کرد.

عماد الاشقر، مدیرکل وزارت آموزش و پرورش لبنان نیز گفت: من به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش که خارج از لبنان است در این نشست شرکت کردم و درباره پیامدهای مشکلی که دیروز رخ داد، گفتگو کردیم و با همکاری نجیب میقاتی، رئیس جمهور به راه حلی احتمالی دست خواهیم یافت که در بازگشت وزیر به بیروت اعلام خواهد شد.

الاشقر تاکید کرد که دانشجویان عراقی فرزندان لبنان هستند و آنچه در حال آماده سازی است در حد توان لبنان خواهد بود.

در سال 2011، رسوایی وجود 27 هزار مدرک دانشگاهی فروخته شده به شهروندان عراقی ازسوی دانشگاه‌های لبنانی، جنجالی گسترده در عراق به پا کرد.

در پی انتشار این گزارش‌ها، وزارت آموزش عالی عراق با انتشار بیانیه‌ای رسمی قوانین تازه‌ای درباره تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های خارجی صادر و اعلام کرد که مدرک‌های دانشگاه‌های «الحدیثه» و دانشگاه اسلامی و دانشگاه جنان لبنان را به رسمیت نمی‌شناسد.

این وزارتخانه همچنین دانشجویانی را که با هزینه خود در خارج تحصیل می‌کنند ملزم کرد که برای تأیید مدرک دانشگاهی‌شان باید در عراق مورد آزمون قرار بگیرند.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا