اجتماعیاقتصادیخبر اول

برنامه عراق برای پایان دادن به روزانه 20 هزار تُن هدررفت غذایی

عراق از جمله کشورهایی است که پسماند غذا در آن زیاد است و دورریز غذا حدود 43 درصد از زباله های این کشور را تشکیل می دهد.

میدل ایست نیوز: در نتیجه عادت و رسوم اجتماعی، عراق از جمله کشورهایی است که پسماند غذا در آن زیاد است و دورریز غذا حدود 43 درصد از زباله های این کشور را تشکیل می دهد.

به گزارش «الجزیره» وزارت محیط زیست عراق 15 فوریه سال جاری از اهتمام دولت در تهیه قانونی جدید مشتمل بر بازیافت زباله ها و کاهش هدررفت غذا خبر داد و خاطر نشان کرد دورریز غذا در زباله ها حدود 20 هزار تُن در روز است.

«علی فاهم»، نویسنده عراقی در وصف اوضاع دورریز غذا در کشورش می گوید: گویی عراق کشور تناقضات دراماتیک میان ثروت عظیم در دست طبقه ای مشخص و فقری گسترده میان مردمش است.

وی دلایل بالا بودن دورریز غذا را به طبع فرد عراقی نسبت می دهد که فشارهای اجتماعی و میراث ملی بر آن می افزاید؛ چراکه، به گفته او، شخصیت فرد عراقی و رفتار اجتماعی او با فرهنگ بدوی و صحرایی شناخته می شود.

فاهم اشاره کرد در عراق، غذا در سینی های بزرگ و بیش از حد نیاز سرو می شود و اضافه غذا دور ریخته می شود.

وی افزود که این آداب اجتماعی، پدیده های رفتاری غیرمنظمی را ایجاد کرده که به آسانی نمی توان از آن رها شد.

او همچنین بر لزوم آگاهی بخشی در جامعه از طریق انجام برنامه هایی برای مقابله با پیامدهای منفی این پدیده تاکید کرد و گفت که این امر با تلاش های هماهنگ سازمان های دولتی و نهاد های جامعه مدنی میسر می شود.

پیامدهای اقتصادی

کارشناسان نسبت به پیامدهای شدید هدررفت غذا بر اقتصاد عراق و تلاش هایی که برای علاج آن یا بازیافت این پدیده لازم است، هشدار می دهند.

در همین رابطه عبدالرحمان المشهدانی کارشناس اقتصادی گفت که هدررفت غذا جزئی از رفتارهای اجتماعی مردم عراق تحت عنوان «گرامیداشت میهمان» است و این رفتار با پخت روزانه و مداوم غذا بیش از نیاز خانواده، بنا به پیش بینی آمدن مهمان های ناخوانده است.

المشهدانی همچنین درباره میزان هدررفت بالای غذا که موجب ضررهای زیادی می شود صحبت کرد و گفت که عراق تمام مواد غذایی را با قیمتی بالا و با وجود بحران افزایش جهانی نرخ غذا، وارد می کند.

وی گفت: اگر میزان غذای هدررفت روزانه غذا در عراق (20 هزار تُن در روز) محاسبه شود، هر تن به 400 دلار می رسد که این یعنی عراق روزانه بیش از 8 میلیون دلار در این زمینه ضرر میکند.

با توجه به مطالب فوق المشهدانی معتقد است که باید فرهنگ جامعه را ارتقاء داد و نحوه برخورد با موضوع غذا را که به یک کالای کمیاب تبدیل شده در برنامه های درسی مدارس گنجاند که این امر با هدف تداوم حیات و حفظ حقوق نسل های آینده است.

وی اشاره کرد که مناسک دینی و زیارت های میلیونی در کشور در هدررفت سالیانه غذا سهیم است.

پیامدهای محیط زیستی

معضل هدررفت غذا تنها در ضررهای مادی خلاصه نمی شود. بلکه پیامدهای محیط زیستی خطرناکی نیز سلامت عمومی را تهدید می کند.

احمد صالح نعمت کارشناس محیط زیست می گوید که افزایش میزان دورریز غذا در عراق از رفتارهای اشتباه و از مظاهر آلودگی بصری در شهر است؛ به ویژه که زیرساخت های کشور برای رسیدگی به این حجم از دورریز غذا و زباله های خانگی کافی نیست.

وی هشدار داد که تجزیه این زباله ها (در نتیجه دما و رطوبت بالا) ممکن است منجر به انتشار متان و برخی سموم شود و علاوه بر آن باکتری های مضر در محیط عراق پخش شود.

اما موضوع به همین جا ختم نمی شود، زیرا ریختن پسماند غذا در جوی ها منجر به افزایش آلودگی آب و آسیب به تنوع زیستی از نظر باکتری های مفید، تخم ماهی و سایر موجودات زنده می شود.

این کارشناس محیط زیست شیوع بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری های تنفسی، سینه و پوست را ناشی از این پدیده و نتایج آن دانست و خواستار حفظ محیط زیست با بازیافت این زباله ها و تبدیل آن به کمپوست شد که در کودهای کشاورزی و تامین خاک مورد استفاده قرار می گیرد.

با شدت گرفتن این معضل، سازمان های دولتی مربوطه از طرحی آینده نگرانه برای رهایی از موضوع زباله ها خبر دادند.

عیسی الفیاض مدیر کل امور فنی در وزرات محیط زیست گفت که موضوع زباله ها مشکلی واقعی است که استان های عراق و به طور خاص بغداد به علت حجم بالا و شیوه های قدیمی مدیریت از آن رنج می برند.

وی با اشاره به اینکه بغداد روزانه حدود 10 هزار تن زباله را تخلیه می کند، گفت که رسیدگی به این زباله ها مستلزم اجرای پروژه دوستدار محیط زیست «زباله صفر» است.

وی توضیح داد که این طرح مورد انتظار در حال انجام مطالعه امکان سنجی است تا کلیه اطلاعات مورد نیاز برای اجرای آن از نظر کمیت و نوع زباله ها، محل اجرای پروژه، مجری طرح، نوع سازوکار های مورد استفاده و تعداد نیروی کار به دست آید.

الفیاض معتقد است که این طرح حلقه مهمی در استراتژی عراق در مبارزه با تغییرات اقلیمی جهت کاهش انتشارات مضر مانند گازهای گلخانه ای و آلاینده های هوا است.

وی اشاره کرد که رایزنی ها با بانک بین المللی برای بهره بردن از تجارب و سرمایه گذاری بین المللی برای تضمین موفقیت طرح ادامه دارد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا