اقتصادیخبر اول

جزئیات تازه از جاده و راه آهن اتصال بندر بزرگ فاو عراق به ترکیه

وزارت حمل و نقل عراق جزئیات تازه ای از پروژه اتصال بندر بزرگ فاو به ترکیه از طریق یک بزرگراه و خط آهن را اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: وزارت حمل و نقل عراق جزئیات تازه ای از پروژه اتصال بندر بزرگ فاو به ترکیه از طریق یک بزرگراه و خط آهن را اعلام کرد.

«وجدی صالح شعیب»، مدیر بخش پروژه های عمرانی راه آهن در گفت و گو با «الصباح»، اظهار کرد که وزارت حمل و نقل موافقت های لازم برای مسیر پیشنهادی را دریافت کرده است که شامل دو بخش خودروهای سنگین و راه آهن باری و مسافربری به طول 1175 کیلومتر است.

شعیب تصریح کرد که ایجاد راه آهن در چارچوب برنامه توسعه بندر بزرگ فاو با ظرفیت سالانه بیش از 3 هزار کانتینر و 13 میلیون مسافر است و این راه آهن تا سال 2038 -2050 توان انتقال محموله های بیشتری خواهد داشت.

وی همچنین اشاره کرد که در طول این مسیر استراحتگاه ها و مناطق تخلیه بار نیز فراهم خواهد شد.

وی یادآور شد که راه آهن از دو خط تشکیل خواهد شد که خط نخست با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت برای انتقال مسافران است و خط دوم با سرعت 130-140 کیلومتر بر ساعت برای انتقال بار و کالا استفاده می شود.

به گفته این مقام، جاده خودروهای سنگین هم شامل 3 باند ویژه کالا بوده و هر مسیر از نزدیکی بندر ام قصر آغاز شده و در امتداد مرزهای کویت ادامه می یابد تا به مرزهای ترکیه برسد و به طور کلی از 9 استان عبور می کند.

وی خاطر نشان کرد که وزارت حمل و نقل پس از امکان سنجی های اولیه و پایانی، در حال بررسی مراحل طراحی جاده بوده و این جاده تا سال 2028 تکمیل خواهد شد و به بهره برداری خواهد رسید.

پیش از این محمد شیاع السودانی در جلسه ای تأکید کرده بود که این پروژه از پروژه های راهبردی است که عراق بر آن تمرکز جدی دارد و دستور داد که هرچه سریع با مختصر کردن مراحل اداری، روند اجرای پروژه آغاز شود.

وی افزوده بود که این پروژه موجب درآمدزایی هنگفتی برای عراق خواهد شد که بر اقتصاد عراق تأثیر می گذارد.

ماه گذشته، «جواد الشویلی» مدیر روابط عمومی شرکت راه‌آهن عراق اعلام کرد که خط ریلی بندر فاو به ترکیه به طول 2200 کیلومتر خواهد بود و هم برای انتقال مسافر و هم انتقال کالا به کار گرفته خواهد شد.

او افزود که به موازات این مسیر بزرگراهی برای تردد کامیون‌ها و نیز یک خط لوله گاز ساخته خواهد شد.

به گفته الشویلی، پیمانکار این پروژه شرکت فرانسوی آلستوم خواهد بود و پیش از این یک شرکت ایتالیایی مطالعات امکان‌سنجی پروژه و مسیر مناسب برای اجرای آن را انجام داده است.

وی تأکید کرد که این پروژه از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی عراق است و تأثیر چشمگیری بر اقتصاد عراق خواهد داشت و این کشور را به حلقه ارتباط میان آسیا و اروپا تبدیل خواهد کرد ضمن اینکه از ترافیک جاده‌های بین شهری عراق خواهد کاست چون بزرگراه کامیون‌های حامل بار از مسیر جاده بین‌المللی جدا می‌شود و از شهرهای عراق عبور نمی‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا