خبر اولسیاسی

تظاهرات در اسرائیل وارد دهمین هفته پیاپی شد

ده‌ها هزار تن از ساکنان اسرائیل در دهمین هفته پیاپی در اعتراض به تلاش کابینه «بنیامین نتانیاهو» برای تعدیل قوانین قضائی تظاهرات کردند.

میدل ایست نیوز: ده‌ها هزار تن از ساکنان اسرائیل در دهمین هفته پیاپی در اعتراض به تلاش کابینه «بنیامین نتانیاهو» برای تعدیل قوانین قضائی تظاهرات کردند.

به گزارش «الجزیره» 50 هزار تن در شهر حیفا و حدود 3 برابر این مقدار در مرکز تل‌آویو تظاهرات کردند.

معترضان با در دست داشتن پرچم اسرائیل، بنیامین نتانیاهو و متحدان راست افراطی وی را به تلاش برای کودتا علیه دستگاه قضائی و نظام سیاسی و تبدیل آن به دیکتاتوری متهم کردند.

همزمان «یعقوب شبتای» فرمانده پلیس اسرائیل در بیانیه‌ای کم‌سابقه اعلام کرد که از تصمیم خود برای برکناری پلیس تل‌آویو منصرف شده است. تغییر پلیس تل‌آویو نگرانی از احتمال شدت عمل علیه معترضان را در پی داشت.

وی گفت که تصمیم وی برای برکناری فرمانده پلیس تل‌آویو به دستور «ایتمار بن غفیر» وزیر امنیت داخلی، اشتباه بوده و متوجه اشتباه خود شده و به فشارهای سیاسی تن نمی‌دهد.

تظاهرات اسرائیل که در دهمین هفته متوالی برگزار می شود در روزهای اخیر پرشورتر و باعث بسته شدن بسیاری از خیابان‌های اصلی شهر از جمله مسیرهای منتهی به فرودگاه «بن گوریون» شده است.

در این تظاهرات صدها تن از افسران بازنشسته و مسئولان سابق دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و موساد و بازرگانان و وکلا و رهبران احزاب مخالف مشارکت دارند و میانگین تعداد شرکت‌کنندگان در آن 250 هزار تن برآورد شده است.

همزمان با شدت گرفتن اعتراضات، «اسحاق هرتسوگ» رئیس اسرائیل از نتانیاهو خواست که طرح تعدیل قضائی را پس بگیرد و تأکید کرد که این طرح «آغازی برای پایان دموکراسی است».

به موجب تعدیلاتی که نخست وزیر اسرائیل در پی تصویب آنهاست، کنست (پارلمان) اسرائیل از حق نقض احکام قضائی برخوردار می‌شود.

معترضان می‌گویند که نتانیاهو که در 3 پرونده فساد متهم دانسته شده با طرح این تعدیل‌ها در پی فرار از محاکمه است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا