اقتصادیخبر اولسیاسی

رونمایی السودانی از طرح کاشت 5 میلیون درخت در عراق

نخست وزیر عراق خواستار برگزاری کنفرانس منطقه ای در بغداد برای تقویت همکاری و هماهنگی مشترک و تبادل تجربه و برنامه های بین کشورهای منطقه در مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی شد.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق امروز (یکشنبه 12 مارس) کنفرانس آب و هوایی عراق که به میزبانی بصره و با مشارکت بین المللی، منطقه ای و برخی دولت ها برگزار می شود را افتتاح کرد.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، السودانی تاکید کرد که دولت به اجرای برنامه خود که اهمیت ویژه ای برای بررسی پیامدهای تغییرات اقلیمی قائل است، ادامه می دهد و راه حل های مختلفی برای کاهش آثار اقتصادی و محیطی و اجتماعی وضع کرده است.

نخست وزیر عراق بر اهمیت پیگیری هر آنچه به اجرای رویکرد عراق برای اقدام در حوزه آب و هوایی مربوط است، و به طور خاص پروژه های انرژی پاک و تجدیدپذیر و تلاش ها برای حفظ حقوق آبی عراق در دجله و فرات تاکید کرد.

وی در جریان این کنفرانس، طرح بزرگی برای کاشت 5 میلیون درخت و نخل در سراسر استان های عراق را رونمایی کرد.

السودانی با بیان اینکه افتتاح این کنفرانس، تاسیس مرحله جدیدی برای مقابله با پیامدهای شدید تغییرات اقلیمی بر عراق است، گفت که بیش از 7 میلیون شهروند در مناطق خود از خشکسالی رنج می برند و صدها هزار نفر به دلیل از دست دادن کار خود که کشاورزی و صید بود آواره شدند.

وی گفت که آنچه بیش از همه تاسف برانگیز است، خشکسالی شدید تالاب های زیبای عراق است.

السودانی اولویت ملی برای جلوگیری از اثرات تغییرات اقلیمی را مشارکت در کاهش گازهای گلخانه ای، آماده سازی استراتژی ملی برای محیط زیست و تنوع بیولوژیک و مبارزه با آلودگی اعلام کرد.

وی گفت که در تلاش برای تنظیم چشم انداز 2030 عراق برای فعالیت در حوزه آب و هوایی هستیم.

السودانی از کشورهای دولت و سازمان های سازمان ملل خواست از عراق در مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی حمایت کنند و از کشورهای عضو توافقنامه بین المللی محیط زیست خواست، بندهای همکاری بین المللی در مدیریت مشترک رودهای فرامرزی و حفظ حقوق کشورهای دارای ساحل بر این رودها را تقویت کنند.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه تک روی در کنترل آب در کشورهای بالادست، موجب افزایش شکنندگی کشورهای برای مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی می شود.

وی خواستار برگزاری کنفرانس منطقه ای در بغداد برای تقویت همکاری و هماهنگی مشترک و تبادل تجربه و برنامه های بین کشورهای منطقه در مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی شد.

منبع
نخست وزیری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا