اجتماعیاقتصادیخبر اولسیاسی

وزیر منابع آبی عراق: دجله و فرات دیگر رودخانه نیستند

واردات آبی عراق به پایین ترین میزان خود رسیده و این کشور با وجود باران های شدید در دو روز گذشته با بحران کم آبی مواجه است که این میزان برای رفع نیاز داخلی کافی نیست.

میدل ایست نیوز: واردات آبی عراق به پایین ترین میزان خود رسیده و این کشور با وجود باران های شدید در دو روز گذشته با بحران کم آبی مواجه است که این میزان برای رفع نیاز داخلی کافی نیست.

به گزارش «الصباح»، «عون ذیاب»، وزیر منابع طبیعی عراق اظهار کرد که وضعیت آبی این کشور بسیار نگران کننده است.

وی افزود که برخی عوامل تعیین کننده خارج از اراده وزارت است و بیشتر آب عراق از ترکیه تامین می شود.

وی در ادامه افزود که دجله و فرات مثل قبل نیستند و امروزه تبدیل به دو کانال آبی شده اند که تحت کنترل سدهای ترکیه هستند.

همزمان «رفیق الصالحی»، نماینده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عراق، اظهار کرد که پس از اطلاع از میزان خطرات کاهش آب عراق با رئیس جمهور ملاقات کرده اند و کارگروهی برای سفر به کشورهای منبع یعنی ترکیه و ایران تشکیل شده است و همچنان در مرحله مذاکرات قرار دارد و هیئت دولتی همچنان در ترکیه مشغول مذاکره است و منتظر نتایج هستیم.

الصالحی افزود که کمیسیون کشاورزی به اربیل و سد موصل رفته تا از اوضاع کسب اطلاع کند و اشاره کرد که ذخایر آبی کشور برای رفع نیاز کافی نیست.

این نماینده از دولت و نهادهای ذی ربط خواست تا برای حل این مشکل به سازمان ملل متحد متوسل شوند تا با تشویق ترکیه که با توافقنامه های آبی مخالف است، این کشور اقدام به آزادسازی حجم بیشتری از آب کند تا بحران آبی عراق کاهش یابد.

 

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا