خبر اولسیاسی

احضار قضائی رئیس بانک مرکزی لبنان به جلسه‌ای با حضور بازپرس‌های اروپایی

دستگاه قضائی لبنان رئیس بانک مرکزی این کشور را به جلسه بازپرسی با حضور بازپرس‌های اروپایی احضار کرد.

میدل ایست نیوز: دستگاه قضائی لبنان رئیس بانک مرکزی این کشور را به جلسه بازپرسی با حضور بازپرس‌های اروپایی احضار کرد.

به گزارش «فرانس پرس»، یک مقام قضائی لبنانی تأکید کرد که قاضی بازپرس بیروت احضاریه رسمی به دفتر «ریاض سلامه» ارسال کرده و از او خواسته که روز چهارشنبه در جلسه بازپرسی با حضور بازپرس‌های اروپایی حاضر شود.

در این جلسه علاوه بر قاضی لبنانی، بازپرس‌هایی از فرانسه و لوکزامبورگ و بلژیک که برای بار دوم جهت تحقیق درباره ثروت‌های رئیس بانک مرکزی لبنان به این کشور سفر کرده‌اند حضور خواهند داشت.

در صورت حضور سلامه در این جلسه، اولین بار خواهد بود که بازپرس‌های اروپایی وی از وی تحقیق می‌کنند.

در ماه ژانویه گذشته این بازپرس‌ها اظهارات شاهدانی از جمله شماری از مدیران و مسئولان بانک‌ها و کارمندان فعلی و سابق بانک مرکزی لبنان درباره اختلاس و پول‌شویی رئیس بانک و برادرش را استماع کردند.

این تحقیقات به ارتباط میان بانک مرکزی لبنان و یک شرکت ثبت شده در «ویرجین آیلند» که در بیروت دفتر دارد و احتمال داده می شود که نقش واسطه را در اختلاس بر عهده داشته مربوط می‌شود.

در سال گذشته یک واحد همکاری قضائی میان این سه کشور اروپایی اعلام کرد که پس از تحقیق درباره اموال رئیس بانک مرکزی لبنان و بستگان وی 120 میلیون یورو از حساب‌های وی و برادرش را به اتهام اختلاسی به حجم 330 میلیون یورو در فاصله میان سال‌های 2002 تا 2021 بلوکه کرده است.

ماه گذشته، یک نشریه سوئیسی خبر داد که رئیس بانک مرکزی لبنان بین 300 تا 500 میلیون دلار در 12 حساب بانکی در سوئیس سپرده‌گذاری کرده است.

نشریه «زونتاگستسایتونگ» سوئیس، در یکی از این موارد، 250 میلیون دلار در حساب «رجا سلامه» برای «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان وجود دارد.

این نشریه افزوده که این 12 حساب در بانک‌های گوناگون سوئیس هستند و حواله به آنها توسط یک شرکت خارجی ثبت‌شده در جزایر «ویرجین» انجام شده ضمن اینکه مبالغ بسیاری تحت عنوان خرید ملک به چند کشور اروپایی منتقل شده است.

با وجود همه شکایت‌ها و پرونده‌ها و تحقیقات و ممنوع‌الخروج شدن ریاض سلامه (72 ساله)، وی همچنان از سال 1993 در منصب خود باقی مانده که یکی از طولانی‌ترین دوره‌های ریاست بانک مرکزی در جهان دانسته می‌شود. دوره مسئولیت او قرار است در مه 2023 پایان یابد و او اعلام کرده که تمایلی به تمدید دوره ریاست خود ندارد.

از طريق
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا