اقتصادیسیاسی

ترکیه در حال ساخت 20 سد اضافی در سرشاخه‌های دجله و فرات است

وزیر منابع آبی عراق با انتقاد از سیاست های آبی کشورهای همسایه نسبت به تصمیم ترکیه برای ساخت 20 سد اضافی روی تمام شاخه هایی که دجله و فرات را تغذیه می‌کنند هشدار داد.

میدل ایست نیوز: وزیر منابع آبی عراق با انتقاد از سیاست های آبی کشورهای همسایه نسبت به تصمیم ترکیه برای ساخت 20 سد اضافی روی تمام شاخه هایی که دجله و فرات را تغذیه می‌کنند هشدار داد.

به گزارش «الصباح»، عراق هم اکنون دچار بحران آبی بی سابقه ای در 70 سال گذشته شده است که علت آن نبود تفاهم با کشورهای همسایه درباره حق آبه ثابت عراق در رودخانه های مشترک است.

«عون ذیاب»، وزیر منابع آبی تصریح کرد که عراق تا کنون نتوانسته است مشکل آب را حل کند و اکنون خواهان حمایت در این موضوع است.

وی افزود که عراق دیگر مثل گذشته کشور رودهای دجله و فرات نیست و این دو رودخانه به کانال های آبی کوچکی تبدیل شده که سدهای ترکیه بر آنها مسلط است.

وی یادآور شد که ترکیه قصد دارد سدهای اضافی بر دجله بسازد که یکی از آن ها سد بزرگ «الیسو» است و هم اکنون چیزی بالغ بر 104 سد در حوضه آبریز دجله و فرات وجود دارد.

عون ذیاب اظهار کرد که بسیاری از کشورهای جهان رودخانه های مشترک دارند و این مسئله اقتضا می کند تا تفاهم نامه های مشترکی هم بین آن ها برای تعیین سهم مشخصی از آب رودها وجود داشته باشد و راه حل های سازمان ملل متحد در این راستا می تواند بسیار عادلانه باشد.

بحران آب کنونی در عراق باعث ایجاد تنش و درگیری داخلی بین استان های کشور مثل الدیوانیه و المثنی و بابل بر سر سهم های اندک آبی شده است و این موضوع نیازمند دخالت پرسنل کاری وزارت منابع آبی در تعیین و توزیع سهم های آبی به طور عادلانه است.

 

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا