سیاسی

ناگفته های مسعود بارزانی از سقوط رژیم بعث و دیدارش با رئیس جمهور وقت ایران

در 17 فوریه 2002 «مسعود بارزانی» هیئتی از سازمان اطلاعات مرکزی امریکا را به حضور پذیرفت و در جریان تصمیم امریکا برای سرنگونی رژیم بعث قرار گرفت.

میدل ایست نیوز: در 17 فوریه 2002 «مسعود بارزانی» هیئتی از سازمان اطلاعات مرکزی امریکا را به حضور پذیرفت و در جریان تصمیم امریکا برای سرنگونی رژیم بعث قرار گرفت.

«مسعود بارزانی» دبیرکل حزب دموکرات کردستان در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» تأکید کرد که در پاسخ  هیئت امریکایی تأکید کرده که از هر اقدامی که موجب برپایی عراق دموکراتیک فدرال و متکثر شود حمایت می‌کند و از امریکا می‌خواهد که ضامن مصونیت کردها در عراق باشد.

او در آوریل همان سال نیز میزبان «رایان کروکر» معاون وزیر خارجه امریکا بود که باز همین مسئله را با وی در میان گذاشت و از وی خواست که به واشنگتن سفر کند.

بارزانی به همراه پسرش مسرور و هوشیار زیباری به امریکا رفت. پیش از وی، جلال طالبانی و پسرش بافل و برهم صالح نیز به امریکا رسیده بودند.

آنان با چند مقام امریکایی از جمله «مک لوخلین» معاون سی‌آی‌ای، «وین داونینگ» از شورای امنیت ملی امریکا  و رایان کروکر از وزارت خارجه امریکا دیدار کرد. طرف امریکایی به مهمانان کرد خود اطمینان داد که موضوع حمله به عراق برای سرنگونی صدام حسین قطعی است و قرار نیست امریکا از این باب کوتاه بیاید.

این مقامات امریکایی به وی گفتند که امریکا از دستیابی کردها به حقوقشان و برپایی نظام فدرال حمایت می‌کند و اجازه «دخالت خارجی» در عراق را نخواهد داد. کردها هم تأکید کردند که آماده همکاری هستند.

بارزانی در بازگشت به امریکا به پاریس رفت و با مقامات فرانسوی نیز در همین بار مذاکره کرد. همچنین در دمشق آنچه را از مقامات امریکایی شنیده بود به بشار اسد و مقامات سوریه ابلاغ کرد، «احساس کردم از این بابت بسیار خوشحال شدند» هرچند معاون وقت رئیس جمهور سوریه همچنان اطمینان داشت که امریکا حمله نظامی انجام نخواهد داد.

اما ترکیه نگران بود که شکل گیری حکومت فدرالی در عراق برایش مشکلاتی را در باره کردها ایجاد کند. اما مقامات امریکایی تأکید کردند که حاضر نیستند به ترکیه امتیازی بدهند و اجازه دخالت ترکیه در امور اقلیم کردستان عراق را نخواهند داد.

به گفته بارزانی، ترکیه برای مشارکت در عملیات، 4 مطالبه اصلی را با امریکایی‌ها در میان گذاشت: عدم تشکیل حکومت کردها، عدم واگذاری موصل و کرکوک به کردها، رعایت ملاحظات ترکیه در تشکیل عراق جدید، عدم مشارکت کردها در سرنگونی رژیم بعث.

در پاسخ، مسعود بارزانی با قاطعیت تأکید کرد که اجازه حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق را نمی‌دهد و با آنها خواهد جنگید. در نهایت ترکیه اجازه عبور نیروهای امریکایی از خاک خود را نداد.

پس از آن وزارت خارجه امریکا گروهی از نیروهای اپوزیسیون را به واشنگتن دعوت کرد. دولت سوریه به مسعود بارزانی اجازه حضور در این نشست را نداد. هیئت عراقی در واشنگتن با «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع وقت امریکا دیدار کرد و او به آنان گفت که امریکا در پی یک حمله همه‌جانبه از شمال تا جنوب عراق است.

بارزانی ادامه می‌دهد که با مشاهده تعارض مواضع نیروهای اپوزیسیون در کنفرانس لندن، لازم دید که در جریان مواضع ایران قرار بگیرد و برای همین به تهران سفر کرد.

وی در دیدار با اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت ایران، وی را در جریان برنامه پیش رو و تشکیل دولت فدرال در عراق قرار داد و هاشمی به وی گفت که ایران سقوط رژیم صدام را یک پیروزی بزرگ می‌داند اما نمی‌تواند علنا از آن حمایت کند و افزود که از تشکیل نظام فدرالی در عراق حمایت می‌کند.

بارزانی تأکید می‌کند که در آن سفر با سردار قاسم سلیمانی که به تازگی مسئول پرونده عراق شده بود نیز دیدار کرد.

وی می‌افزاید که در آن زمان شایع شده بود که امریکایی‌ها بعد از پایان کار عراق سراغ ایران خواهند رفت، «اما من در دیدارهایم با مقامات امریکایی مطلقا چنین نشانه‌ای ندیدم».

بارزانی تأکید می‌کند که هیچ گاه تمایلی به دیدار با صدام حسین پس از سرنگونی وی نداشت و سرزنش او را شایسته خود نمی‌دید، «وقتی صدام سقوط کرد یاد سال 1958 افتادم که نوجوان بودم و به کاخ صدام رفتیم و روی آن نوشته بود: الظلم لا یدوم».

او تصمیم برمر برای انحلال ارتش عراق را نیز «صدور حکم اعدام برای یک فرده مرده» توصیف کرد و گفت که حمله امریکا باعث فروپاشی کامل ارتش شده بود و لازم بود که ارتش از نو ساخته شود.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا