اقتصادیخبر اولسیاسی

نخست وزیر عراق اهداف سفرش به ترکیه را تشریح کرد

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت که سفرش به ترکیه به طور مشخص در این زمان و با توجه به تحولات مثبت منطقه خاورمیانه، اهمیت خاصی دارد.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت که سفرش به ترکیه به طور مشخص در این زمان و با توجه به تحولات مثبت منطقه خاورمیانه، اهمیت خاصی دارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وی با انتشار مقاله ای در آستانه سفرش به ترکیه، افزود که در مذاکرات خود با ترکیه بر تقویت روابط بین دو کشور در همه زمینه ها به ویژه زمینه اقتصادی تمرکز می کنیم.

السودانی تصریح کرد که ما به اجرای پروژه های اقتصادی بلندپروازانه در دو حوزه انرژی و حمل و نقل و تبدیل عراق به مرکز تجارت جهانی بین آسیا و اروپا از طریق پروژه بندر بزرگ فاو امید داریم.

نخست وزیر عراق گفت که هدف ما از این پروژه عظیم که مساحت آن بیش از 51 کیلومتر مربع است، گشودن راه برای خیز اقتصادی عراق است.

سودانی اظهار داشت که این پروژه به تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین عراق و همسایگانش و در راس آن ترکیه کمک می کند.

نخست وزیر عراق بیان کرد که پروژه بندر بزرگ فاو شامل جاده زمینی است که از بزرگراه و خط راه آهن تشکیل می شود و از دیوانیه، نجف، کربلا، بغداد و موصل عبور می کند و تا مرزهای ترکیه امتداد دارد.

السودانی گفت که جزئیات این پروژه را با مقامات ترکیه در چارچوب تلاش هایمان برای تقویت شراکت اقتصادی و تجاری با ترکیه بررسی می کنیم.

وی با بیان اینکه مبادلات تجاری عراق با ترکیه به حدود 20 میلیارد دلار رسیده، گفت که کنترل مرزها، بخشی از مذاکرات است و درباره همکاری مشترک بین عراق و ترکیه به ویژه در حوزه اطلاعاتی و تبادل اطلاعات نیز رایزنی خواهیم کرد.

وی گفت که مشکل آب نیز بخشی از مذاکرات در آنکارا است و ما از ترکیه بابت تلاش هایش در افزایش رهاسازی آب از پشت سدها به سمت عراق قدردانیم.

السودانی گفت که پروژه های همکاری اقتصادی با ترکیه، به صورت گسترده در ایجاد فرصت کاری در بسیاری از استان های عراق نقش خواهد داشت.

وی افزود که ما به متنوع سازی منابع انرژی و سرمایه گذاری در پروژه های انرژی تجدید پذیر برای خدمت به بلندپروازی های توسعه طلبانه اهتمام داریم.

السودانی بیان کرد که آینده نزدیک شاهد ورود اقتصادی گسترده تر عراق به ترکیه و همه همسایگان و منطقه ما است و اشاره کرد که رویکرد عراق در دوره کنونی و آتی واضح است و آن تقویت همکاری با برادران و همسایگان در سطوح سیاسی، تجاری و اقتصادی است.

السودانی گفت که از اولویت هایمان در تلاش صادقانه برای تغییر وضعیت شهروندان عراقی و تامین نیازهای آنها دست نخواهیم کشید.

نخست وزیر عراق قرار است فردا (سه شنبه 21 مارس) به ترکیه سفر کند.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا