سیاسی

بیانیه مشترک عراق و اتحادیه اروپا برای همکاری در زمینه آب و هوا

عراق و اتحادیه اروپا پس از نشست ‌های سومین اجلاس شورای همکاری عراق و اروپا که در بروکسل در مورد توسعه پایدار، تحول سبز، حکومت ‌داری، ارتباطات منطقه ای و سرمایه گذاری پایدار برگزار شد، بیانیه ‌ای مشترک درباره رسیدگی به پیامدهای تغییرات آب و هوایی صادر کردند.

میدل ایست نیوز: عراق و اتحادیه اروپا پس از نشست ‌های سومین اجلاس شورای همکاری عراق و اروپا که در بروکسل در مورد توسعه پایدار، تحول سبز، حکومت ‌داری، ارتباطات منطقه ای و سرمایه گذاری پایدار برگزار شد، بیانیه ‌ای مشترک درباره رسیدگی به پیامدهای تغییرات آب و هوایی صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) در این بیانیه آمده است: در چارچوب اجرای توافقنامه مشارکت و همکاری امضاء شده میان عراق و اتحادیه اروپا در سال 2012، دو طرف به دنبال تقویت و تعمیق چارچوب های همکاری به منظور پیشبرد اصلاحات اقتصادی و تحول سبز پایدار هستند.

این بیانیه می افزاید: بر اساس مفاد توافقنامه مشارکت و همکاری، عراق و اتحادیه اروپا به اهمیت توسعه اجتماعی پایدار و لزوم همراهی آن با توسعه اقتصادی اذعان دارند.

دو طرف بر لزوم تقویت و تحکیم همکاری‌های بین خود در زمینه‌های مختلف بر اساس مبانی احترام به حاکمیت، برابری، عدم تبعیض، حاکمیت قانون، حکمرانی خوب، با در نظر گرفتن شرایط محیطی و متقابل تاکید کردند.

دو طرف همچنین از نیاز عراق به حمایت اتحادیه اروپا برای ادامه تلاش های خود در انجام اصلاحات سیاسی و بازسازی اقتصادی آگاه هستند.

در این بیانیه آمده است: در این راستا، عراق و اتحادیه اروپا لزوم رسیدگی به پدیده تغییر اقلیم را در سطح جهانی و در راستای تعهدات بین‌المللی خود و به ویژه توافقنامه آب و هوای پاریس به رسمیت می‌شناسند و بر این اساس، به عنوان بخشی از این تلاش‌ها، دو طرف مصمم هستند تا در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار و پیشرفت در کربن زدایی در زمینه انرژی و حمل ‌و نقل تلاش کنند.

این بیانیه می افزاید: دو طرف همکاری نزدیک برای تقویت ارتباطات منطقه ای از طریق شبکه های دیجیتال، شبکه های انرژی و حمل و نقل را برای تشویق ثبات و صلح پایدار در خاورمیانه ضروری دانستند.

این همکاری شامل بسیج منابع مالی پایدار به منظور دستیابی به این اهداف برای تامین نیازهای سرمایه گذاری های بزرگ در عراق و منطقه به ویژه از طریق همکاری بالقوه بین عراق و موسسات توسعه و تجارت اروپایی است و این تلاش ها در راستای طرح های European Green Deal و universal gateway اتحادیه اروپا است.

در خصوص پرونده توسعه پایدار و تحول سبز، در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از پایبندی عراق به تشویق منابع انرژی تجدیدپذیر، بهبود قابلیت ها و کارایی انرژی کشور و جهت گیری آن به سمت بخش انرژی سبز قدردانی می کند.

عراق و اتحادیه اروپا همچنین به موضوع اصلاح بازار برق و گاز در عراق از جمله نوسازی شبکه سیستم برق پرداختند و بر لزوم اتخاذ تدابیری برای کاهش سوزاندن گازهای غیرضروری تا حد امکان و جایگزینی آن با استفاده از گاز ذخیره شده در تولید برق برای مصارف خانگی توافق کردند.

این بیانیه می افزاید: اتحادیه اروپا از عراق به دلیل تصویب توافقنامه پاریس تمجید و این کشور را تشویق کرد تا در پیگیری اقدامات مورد نیاز برای مشارکت خود در سطح ملی پیش برود.

طبق این بیانیه، با توجه به آسیب پذیری شدید عراق در برابر پیامدهای تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست، عراق و اتحادیه اروپا بر اهمیت تعیین اهداف روشن و تشدید فوری ترین اقدامات برای مقابله با چالش های مرتبط با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: عراق و اتحادیه اروپا در مورد نقشی که مسیرهای حذف کربن می ‌تواند به ویژه در بخش برق از نظر افزایش نرخ رشد اضافی و دستاوردهای تولیدی ایفا کند، توافق دارند.

بر اساس این بیانیه، اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای کمک به عراق در مواجهه فوری با چالش‌های سازگاری آب و هوایی و تخریب محیط‌ زیست از طریق حرکت به سمت سیاست ‌های اقتصادی پایدار، منصفانه و انعطاف ‌پذیر اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: عراق و اتحادیه اروپا مجدداً بر همکاری خود پیرامون تعهد (دوباره) عراق به انجام اصلاحات اضافی که شامل چارچوب‌های نظارتی، فراهم کردن محیطی مناسب برای بخش خصوصی، و نیز تشخیص و توسعه حکمرانی در مقیاسی وسیع تر و ارائه خدمات اساسی و بهبود شفافیت و مبارزه با فساد است، تاکید کردند.

در رابطه با اتصالات منطقه‌ ای، عراق و اتحادیه اروپا قصد دارند همکاری‌های خود را برای بهبود اتصال برق منطقه ‌ای و ارتقای ارتباطات حمل ‌و نقل قوی ‌تر در منطقه افزایش دهند.

علاوه بر این، دو طرف بر حوزه ایمنی هوایی به عنوان اولویت اصلی در روابط دوجانبه خود تاکید کردند.

اتحادیه اروپا همچنین به تعامل با سازمان هوانوردی غیرنظامی عراق (ICAA) ادامه می ‌دهد و بر قابلیت‌ های ایمنی ویژه نظارت خواهد کرد.

در آخرین پرونده مربوط به تأمین مالی پایدار، اتحادیه اروپا از تلاش‌های دولت عراق در رسیدگی به عدم تعادل ساختاری و پیشبرد اصلاحات مورد نیاز در زمینه ‌های تنوع اقتصادی، تقویت بخش خصوصی، توانمندسازی اقتصادی زنان و جذب سرمایه ‌گذاری به منظور رسیدگی به چالش‌ های بیکاری و تمرکز بر جوانان، زنان و به‌ ویژه آوارگان حمایت می‌کند.

بر اساس متن این بیانیه، اتحادیه اروپا با همکاری نهادهای تامین مالی توسعه اروپایی مانند بانک سرمایه گذاری اروپا و بانک اروپایی بازسازی و توسعه آمادگی خود را برای همکاری بیشتر با دولت عراق برای افزایش مشارکت خود با موسسات مالی جهت پیشبرد توسعه بخش خصوصی اعلام می دارد.

این مشارکت شامل بخش بانکی و بهبود فضای سرمایه ‌گذاری کشور از طریق تنوع بخشیدن به منابع، پایداری و فراگیری از طریق ارائه حمایت از سرمایه ‌گذاری در عراق در راستای اولویت‌های درگاه جهانی اتحادیه اروپا مرتبط با آب و هوا است.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا