خبر اولسیاسی

الشرق الاوسط: جزئیات تازه از جلسه دیدار دیپلمات‌های سه کشور اروپایی با باقری در نروژ

منابع مطلع اروپایی جزئیات تازه‌ای از رایزنی‌های هفته گذشته دیپلمات‌های انگلستان، فرانسه و آلمان با معاون وزیر خارجه ایران در نروژ را فاش کردند.

میدل ایست نیوز: منابع مطلع اروپایی در گفت‌وگو با نشریه «الشرق الاوسط» جزئیات تازه‌ای از رایزنی‌های هفته گذشته دیپلمات‌های انگلستان، فرانسه و آلمان با معاون وزیر خارجه ایران در نروژ را فاش کردند.

بر اساس این گزارش، محور اصلی این رایزنی‌ها بررسی منشأ اورانیوم غنی‌شده با درصد بالا در نیروگاه فوردو بود و مسئله ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در میان نبود.

به گفته این منابع، مسئله اصلی این مذاکرات افزایش تنش هسته‌ای از جانب ایران بود و دیپلمات‌های اروپایی نگرانی‌ها و مواضع خود را «به صراحت» با «علی باقری»، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای از جانب ایران و معاون وزیر خارجه این کشور، در میان گذاشتند.

روز گذشته منابع خبری از مذاکراتی در هفته گذشته در اوسلو با حضور باقری و دیپلمات‌های اروپایی خبر دادند.

خبری که امروز علی باقری خود با انتشار توئیتی آن را تأیید کرد.

او با انتشار توئیتی نوشت:  با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی در اسلو نشستی داشتم. طیفی از موضوعات مورد علاقه و نگرانی متقابل را مورد بحث قرار دادیم. هیچ فرصتی را برای روشن کردن دیدگاه‌های‌مان و هشدار نسبت به برخی سوءمحاسبه‌ها از دست نمی‌دهیم. در پیشبرد منافع ملی خود، از جمله از طریق دیپلماسی، مصمم هستیم.

بر خلاف آنچه در رسانه‌های ایران مطرح شد، منابع اروپایی به «الشرق الاوسط» گفتند که نماینده اتحادیه اروپا، انریکه مورا، در این نشست حضور نداشت.

یک مقام غربی دیگر نیز به این نشریه گفت که کشورهای غربی از «همه کانال‌های موجود» برای دستیابی به توضیح از جانب ایران درباره کشف توده‌های غنی شده اورانیوم به میزان 83.7 درصد تلاش می‌کنند.

همزمان نشریه امریکایی «اکسیوس» به نقل از منابعی در کابینه اسرائیل گفت که اسرائیل به دولت بایدن و کشورهای اروپایی اعلام کرده که در صورت افزایش غنی‌سازی اورانیوم در ایران به بیش از 60 درصد به ایران حمله نظامی خواهد کرد.

دو مقام اسرائیلی به «اکسیوس» گفته‌اند که نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل در سفر هفته گذشته وزیر دفاع امریکا از وی خواسته‌اند که هرچه سریع‌تر 4 هواپیمای KC46 را که اسرائیل سال گذشته از امریکا خریداری کرده بود سریع‌تر تحویل بدهد چون به آنها برای سوخت‌رسانی در آسمان در حین عملیات احتمالی نیاز دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا