اقتصادیسیاسی

تیم فنی عراق برای بررسی پرونده آب ماه آینده به ترکیه می رود

عراق ماه آوریل یک هیئت فنی تخصصی را برای گفت و گو در مورد پرونده آب به ترکیه اعزام می کند.

میدل ایست نیوز: عراق ماه آوریل یک هیئت فنی تخصصی را برای گفت و گو در مورد پرونده آب به ترکیه اعزام می کند.

به گزارش روزنامه «الصباح» این هیئت علاوه بر تشکیل اتاق عملیات و واحد بحران و نیز اتخاذ اقدامات مؤثر برای رفع نیازهای تابستان آینده، مذاکراتی برای افزایش رهاسازی آب در رودخانه های دجله و فرات انجام خواهد داد.

«عون ذیاب عبدالله» وزیر منابع عراق در گفت و گو با الصباح گفت: سفر اخیر هیئت عراقی به ترکیه منجر به افزایش رهاسازی آب از 200 به 400 مترمکعب در ثانیه شد که پس از تمایل کشاورزان برای افزایش سطح زیر کشت به بیش از آنچه توافق شده بود، در آن زمان به 625 هزار هکتار رسید و اکنون از 1.5 میلیون هکتار فراتر رفته است.

وی افزود که پس از دیدار با وزرای کشاورزی، جنگلداری و آب ترکیه در جریان شرکت در هیئت فنی که به ترکیه سفر کرده بود، در خصوص تبادل هیئت های فنی میان دو طرف برای اجرا و فعال سازی تفاهم نامه ای که در سال 2021 به تصویب رسید، توافق شد.

عبدالله تائید کرد که در ماه آوریل آینده یک هیئت فنی برای گفت و گو در مورد پرونده آب به ترکیه اعزام خواهد شد و پس از این اقدام، گام‌ های بعدی برای مذاکره درباره افزایش رهاسازی به رودخانه‌های دجله و فرات خواهد بود.

وی کاهش واردات آب به رودخانه فرات در سال جاری را ناشی از عدم بارش برف در حوضه این رودخانه در ترکیه دانست که نسبت به میانگین عمومی 30 درصد بوده است.

وزیر منابع عراق در همین زمینه از تشکیل اتاق عملیات و واحد بحران برای رفع نیازهای تابستان آینده خبر داد.

وی همچنین بر اتخاذ تدابیر گوناگون در این زمینه اشاره کرد که مهمترین آن ها بستن دریاچه های پرورش ماهی غیرمجاز و توقف پرورش ماهی در محدوده مجاز در فصل تابستان آینده است.

وی هشدار داد که ذخایر آبی کشور برای مواجهه با فصل تابستان آینده بسیار محدود است.

وزیر منابع عراق اظهار داشت: نیاز بخش کشاورزی به آب طی ماه های آوریل و مه و گذر از کشاورزی زمستانه به تابستانه به کمترین میزان خود می رسد.

وی همچنین از اتمام آبیاری محصولات در برخی مناطق خبر  داد که امکان ذخیره آب بیشتر به دلیل بارندگی همراه با واردات آب از ترکیه را افزایش می دهد.

وزیر منابع عراق گفت این وزارتخانه در حال حاضر آب را از دجله به رود فرات پمپاژ می کند تا سطح آن را افزایش دهد و در صورت کمبود آب، ذخیره ثابت دریاچه الثرثار مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا