اقتصادیخبر اولسیاسی

وال استریت ژورنال: توافق ایران و عربستان چه کمکی به اقتصاد ایران می‌کند؟

روزنامه امریکایی نوشت که توافقنامه امضاء شده توسط ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک برای نجات اقتصاد متزلزل ایران کافی نخواهد بود.

میدل ایست نیوز: روزنامه امریکایی نوشت که توافقنامه امضاشده توسط ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک، اگرچه به سال ها خصومت بین دو رقیب در خاورمیانه پایان می دهد، اما برای نجات اقتصاد متزلزل ایران کافی نخواهد بود.

به گزارش «الخلیج آنلاین» وال استریت ژورنال افزود که ایران پیش از امضاء این توافقنامه، از یک بحران اقتصادی شدید رنج می برد.

به عنوان مثال پول ایران طی دو هفته پایانی فوریه یک پنجم ارزش خود را از دست داد و به سطح کاهشی بی سابقه ای رسید و بر مشکلات حاکمیت روحانیون بر این کشور افزود.

این روزنامه امریکایی خاطرنشان کرد: با توجه به عدم امکان احیای توافق هسته‌ای 2015 (برجام) و کاهش بخشی از تحریم های امریکا، تورم در ایران بالاست و در اواخر سال گذشته به 59 درصد رسید.

وال استریت ژورنال تاکید کرد که اعلام توافق با عربستان در کوتاه مدت به کاهش اندکی فشار بر ریال ایران کمک کرد، اما پس از آن ارزش پول ایران به روند کاهشی خود ادامه داد.

این روزنامه به نقل از اقتصاددانان و بازرگانان نوشت که عربستان و دیگر همسایگان ایران علیرغم احیاء روابط دیپلماتیک تهران با ریاض، بعید است مقادیر زیادی نقدینگی برای سرمایه گذاری در ایران تزریق کنند.

آن ها همچنین معتقدند که عربستان می خواهد بداند که آیا تهران با توقف ارسال محموله های تسلیحاتی به متحدان حوثی خود در یمن، به توافق پایبند خواهد بود یا خیر.

وال استریت ژورنال توضیح داد که تحریم‌ های غرب علیه ایران مانعی قوی برای ورود این کشورها به اقتصاد ایران خواهد بود.

این روزنامه می ‌گوید که حاکمان ایران، پیش از این وعده مقابله با تورم را داده بودند، اما بی ‌نتیجه بود.

به گفته وال استریت، نرخ تورم در ایران همچنان بسیار بالا و بیش از 50 درصد است و قیمت گوشت طی سال گذشته 90 درصد افزایش یافته است.

گفتنی است ایران و عربستان در 10 مارس در پکن، پایتخت چین، توافق کردند که روابطی را که 7 سال پیش بین آن ها قطع شده بود از سر بگیرند و ظرف دو ماه سفارت های دو کشور را بازگشایی کنند.

عربستان تایید کرد که توافق با ایران بر اساس احیای روابط دیپلماتیک و ضمن تمایل مشترک دو طرف برای حل اختلافات از طریق ارتباط و گفت و گو منعقد شده است.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا