سیاسی

کشورهای عربی سوزاندن قرآن در دانمارک را محکوم کردند

کشورهای عربی سوزاندن قرآن کریم در دانمارک را محکوم و آن را تحریک خطرناک احساسات مسلمانان در ماه رمضان توصیف کردند.

میدل ایست نیوز: کشورهای عربی سوزاندن قرآن کریم در دانمارک را محکوم و آن را تحریک خطرناک احساسات مسلمانان در ماه رمضان توصیف کردند.

این محکومیت در بیانیه وزارتخانه های خارجه عربستان، قطر، اردن و کویت آمده است.

وزارت امور خارجه عربستان روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور آنچه را که یک گروه افراطی در دانمارک برای سوزاندن قرآن کریم مرتکب شد، به شدیدترین وجه محکوم می کند.

این وزارتخانه افزود که عربستان بر لزوم تحکیم ارزش‌ های گفت ‌و گو، مدارا و احترام و رد هر آنچه که موجب گسترش نفرت، و افراط‌ گرایی، تأکید می ‌کند.

وزارت خارجه کویت نیز آتش زدن یک نسخه از قرآن کریم و پرچم ترکیه توسط افراط گرایان را محکوم کرد.

این وزارتخانه روز شنبه اعلام کرد که این اقدام یک گام تحریک آمیز جدید است که احساسات مسلمانان را در سراسر جهان به ویژه در ماه رمضان شعله ور می کند.

وزارت خارجه کویت از جامعه جهانی و دولت‌ های کشورهای مربوطه خواست تا از نفرت پراکنی و افراط گرایی اجتناب کنند و برای جلوگیری از این سوءاستفاده ‌های مکرر از نمادها و مقدسات مسلمانان تلاش کنند و عاملان آن را بازخواست کنند.

وزارت خارجه قطر نیز این حادثه شنیع را تحریکی جدی برای احساسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان به ویژه در ماه رمضان دانست.

این وزارتخانه روز شنبه هشدار داد که اجازه دادن به تکرار تعرض به قرآن کریم به بهانه آزادی بیان، به نفرت و خشونت دامن می‌زند، ارزش ‌های همزیستی مسالمت ‌آمیز را تهدید می‌کند و استانداردهای دوگانه را آشکار می‌کند.

وزارت خارجه قطر اعلام کرد:  قطر مجددا تمام اشکال سخنان تنفرآمیز مبتنی بر اعتقاد، نژاد یا مذهب و دخالت مقدسات در اختلافات سیاسی را رد می‌ کند.

وزارت خارجه اردن در بیانیه روز شنبه خود این حادثه را اقدامی تحریک آمیز و نژادپرستانه غیرقابل قبول که احساسات مسلمانان را به ویژه در ماه رمضان برانگیخته است توصیف کرد.

این وزارتخانه سوزاندن قرآن را عملی خطرناک و مظهر اسلام هراسی دانست که به خشونت و توهین به ادیان تحریک می کند.

وزارت خارجه اردن خواستار ضرورت توقف چنین رفتارها و اقدامات غیر مسئولانه ای شد که به خشونت و نفرت دامن می زند.

روز جمعه یک گروه افراطی پرچم ترکیه و قرآن کریم را در مقابل سفارت آنکارا در کپنهاگ به آتش کشیدند.

این حمله افراط گرایانه توسط هواداران گروهی به نام «Patrioterne Gar Live (Patriots Live)» در دانمارک انجام و به طور زنده در حساب کاربری فیس بوک این گروه پخش شد.

عاملان این حمله همچنین با برافراشتن تابلوهای ضد اسلام، شعارهای توهین آمیز سر دادند و پرچم ترکیه را آتش زدند.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا