اجتماعیخبر اولسیاسی

اختلاف السیسی و امام الازهر بر سر «طلاق شفاهی» بالا گرفت

موضوع طلاق شفاهی در مصر بار دیگر مجادلات قدیم میان رئیس جمهور مصر و شیخ الازهر را زنده کرده است.

میدل ایست نیوز: موضوع طلاق شفاهی در مصر بار دیگر مجادلات قدیم میان رئیس جمهور مصر و شیخ الازهر را زنده کرده است.

به گزارش «الجزیره»، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر هفته گذشته در مراسمی به مناسبت روز زن گفت که دولت برای تدوین و تصویب قانون احوال شخصی ادامه می‌دهد و هیچ قانونی که خلاف شرع باشد تصویب نخواهد شد.

این قانون بحث‌برانگیز از جمله شامل تأکید بر ضرورت ثبت رسمی طلاق و نامعتبر بودن طلاق شفاهی به لحاظ حقوقی می‌شود. موضوعی که الازهر بارها بر مخالفت خود با آن تأکید کرده و طلاق شفاهی را کافی و معتبر دانسته است.

بر اساس ماده 7 قانون اساسی مصر «دانشگاه الازهر یک نهاد اسلامی علمی مستقل است … که مرجع اصلی علوم دینی و مسائل اسلامی است» و «شیخ الازهر فردی مستقل و غیر قابل برکناری توسط دستگاه حکومت است».

یک مقام در الازهر گفت که امام الازهر و دیگر علما به نهادهای حکومت از جمله ریاست جمهوری احترام می‌گذارند و هر جا موضوعی در میان باشد اعلام می‌شود و یکی از این موارد موضوع طلاق شفاهی است.

این مقام که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که هیئت علمای الازهر پافشاری دولت بر موضوع طلاق رسمی و نادیده گرفتن حکم شرعی در این باره را درک نمی‌کند به خصوص که اعتبار شرعی این طلاق با اجماع همه اعضای هیئت علما از همه مذاهب مواجه شده است.

او افزوده که شیخ الازهر نظر خود در این باره را تغییر نخواهد داد چون این یک مسئله شرعی است و اگر قانونی خلاف شرع تصویب شود مسئولیت آن متوجه تصویب‌کننده آن است و الازهر آن را نخواهد پذیرفت.

با وجود این، «خیری عمر» استاد علوم سیاسی در مصر تأکید می‌کند که دولت نمی‌خواهد نظر الازهر را نادیده بگیرد و برای همین است که قانون احوال شرعی چند سال در حال بررسی است تا بتوان به صورت‌بندی قابل قبولی برای آن رسید.

وی می‌افزاید که شیخ الازهر نشان داده که در این مسائل از تنش با دولت خودداری می کند و همیشه انعطاف لازم را نشان می‌دهد و بی تردید قانون به نحوی تنظیم خواهد شد که رضایت او را در بر داشته باشد.

از سوی دیگر، «جمال عبدالستار»، استاد الازهر و معاون اسبق وزیر اوقاف مصر، تأکید می‌کند که دولت در پی نادیده گرفتن استقلال الازهر و کنار گذاشتن رئیس آن از تصمیم‌گیری است.

وی احتمال تنش میان الازهر و دولت را بعید نمی‌داند و تأکید می‌کند که مسئله طلاق شفاهی میان دو طرف حل‌شدنی نیست.

پیش از این، عبدالفتاح السیسی بارها بر احترام فراوان خود به شیخ الازهر تأکید کرده بود اما حدود 6 سال پیش بحثی میان آنها درباره همین مسئله طلاق شفاهی درگرفت که السیسی خطاب به امام الازهر گفت: «واقعا ما را خسته کردید».

در سال 2018، نیز بحثی نامستقیم میان السیسی و شیخ الازهر  بر سر سنت و میراث اسلامی درگرفت که در آن السیسی بر ضرورت نوسازی این میراث سخن می‌گفت.

در تابستان 2013، در پی اقدام حکومت کودتایی برای متفرق کردن تحصن هواداران «محمد مرسی»، رئیس جمهور سابق مصر، فایلی صوتی از احمد الطیب، شیخ الازهر، منتشر شد که در آن از این اقدام انتقاد کرد و گفت که در جریان آن نبوده است.

او در آن فایل صوتی گفت که باید حرمت خون افراد را نگه داشت و افزود که مذاکراتی در جریان بود که می‌توانست به پایان بحران بینجامد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا