اجتماعی

آداب ویژه مردم الجزایر در ماه مبارک رمضان

شب‌های ماه رمضان با دیگر شب‌ها متفاوت است و بلافاصله پس از افطار، جنب و جوش در خیابان‌های الجزایر از سر گرفته می‌شود و برخی از مردم الجزایر برای ادای نماز تراویح به مساجد می‌روند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه فی بلادی، صح رمضانکم عبارتی است که معمولا مردم کشور الجزایر برای تبریک ورود به ماه مبارک رمضان به یکدیگر می گویند و چند روز پیش از آغاز ماه مبارک و پس از رؤیت هلال ماه گفته می شود.

هنگامی که رسانه های گروهی آغاز ماه رمضان را اعلام می کنند، این خبر میان مردم پخش می شود.

مساجد در این ماه مبارک مملو از جمعیت است و دیدارهای خانوادگی و آداب و رسوم اصیل کشور الجزایر حال و هوای خاصی دارد.

ماه رمضان نزد همه اقشار جامعه از تقدس خاصی برخوردار است؛ چنان که خانواده های الجزایری برای ورود به این ماه مبارک با خریدن وسایل جدید برای آشپزخانه و آماده کردن خانه برای شب نشینی هایی که هر سال تکرار می شوند آماده می شوند.

همچنین خانواده های الجزایری با تهیه کردن خوراکی هایی با روغن زیتون و خرماهای مرغوب که در جنوب الجزایر تولید می شوند و تهیه انواع ادویه برای ورود به ماه مبارک آماده می شوند.

زمان در ماه مبارک رمضان با دیگر اوقات سال متفاوت است و بیشتر موسسه های دولتی به جای ساعت های همیشگی، کار خود را در ساعت نه صبح آغاز می کنند و تا چهار بعد از ظهر به ارائه خدمات خود ادامه می دهند.

فعالیت تجاری در روزهای ماه مبارک رمضان به شکل قابل توجهی افزایش می یابد، در حالی که بانوی منزل پس از اختصاص بودجه مالی ویژه توسط سرپرست خانواده سعی می کند سفره افطار را آماده کند.

خیابان های کشور الجزایر پیش از اذان مغرب بسیار آرام است و تنها نمازگزاران هستند که برای ادای نماز به مساجد می روند.

این زمان افطار است که همه افراد خانواده های الجزایری را دور یک سفره جمع می کند و مردم الجزایر افطار خود را با خرما و شیر آغاز می کنند، با اقتدا به سنت نبوی و ماه روزه فرصت نادری برای جمع کردن همه افراد خانواده بر سر یک سفره است و سپس ادای نماز مغرب و پس از آن دورهمی و غذاهای الجزایر در ماه مبارک رمضان متنوع است، ولی آنچه آن را از غذاهای دیگر کشورهای عربی متمایز می کند شربة و حریره با کسره(نوعی نان الجزایری) است.

شب های ماه رمضان با دیگر شب ها متفاوت است و بلافاصله پس از افطار، جنب و جوش در خیابان های الجزایر از سر گرفته می شود و برخی از مردم الجزایر برای ادای نماز تراویح به مساجد می روند و برخی دیگر برای گذراندن وقت با دوستان به قهوه خانه ها(کافه ها) می روند و معمولا دیدارهای خانوادگی پس از نماز تراویح است.

آنچه که این ماه را از دیگر ماه های سال متفاوت می کند، افزایش دیدارهای خانوادگی و شب نشینی و گفتگو در کنار سینی چای و قهوه و شیرینی های سنتی است و به این شب نشینی ها که قعده نامیده می شود رنگ و بوی خاصی می دهد.

همچنین زنان و دختران در شب نشینی های ماه رمضان در حلقه هایی جمع می شوند.

همبستگی اجتماعی در میان الجزایری ها از طریق آنچه که ما به عنوان سفره های رحمت(موائد الرحمه) می شناسیم، نشان داده می شود و عبارت از سفره های افطار دسته جمعی است که به رهگذران و نیازمندان و بی خانمان ها اعطا می شود.

منبع
فی بلادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا