خبر اولسیاسی

چهار پرونده مورد بحث در مذاکرات السیسی و محمد بن سلمان

رئیس جمهور مصر بامداد دوشنبه در سفری از پیش اعلام‌نشده که حالتی غیر رسمی پیدا کرد به عربستان رفت و در جده با ولیعهد عربستان دیدار کرد.

میدل ایست نیوز:‌ رئیس جمهور مصر بامداد دوشنبه در سفری از پیش اعلام‌نشده که حالتی غیر رسمی پیدا کرد به عربستان رفت و در جده با ولیعهد عربستان دیدار کرد.

به گزارش «العربی الجدید»، برخلاف معمول، دفتر رئیس جمهور مصر ترک خاک کشور توسط رئیس جمهور را اعلام نکرد، هرچند بعدا بیانیه‌ای درباره این سفر از سوی رسانه شبه رسمی مصر صادر شد.

خبرگزاری رسمی عربستان نیز تأکید کرد که در دیدار «عبدالفتاح السیسی» با «محمد بن سلمان» روابط دوجانبه و چشم‌اندازهای همکاری و راه‌های تقویت آن در بخش‌های گوناگون و تحولات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و مسائل مورد اهتمام مشترک بررسی شده است.

منابع دیپلماتیک مطلع تأکید کردند که علت عدم اعلام رسمی سفر آن بود که تدارکات برای اجرای آن تا آخرین لحظات سفر ادامه داشت و اول قرار بود ضیافت افطار برای السیسی در جده برگزار شود که با تأخیر چند ساعته سفر، برنامه به ضیافت سحری تبدیل شد.

به گفته این منبع که نخواسته نامش فاش شود، در دیدار السیسی و محمد بن سلمان که رئیس دستگاه اطلاعات مصر و مشاور امنیت ملی عربستان نیز در آن حضور داشتند، 4 پرونده اصلی مورد بحث بوده که اولین آنها وضعت اقتصادی و سرمایه‌گذاری عربستان در مصر بوده و توافق شده که عربستان به صورت فوری کمک 3 میلیارد دلاری به اقتصاد مصر انجام دهد.

این منبع افزوده که در یک ماه گذشته مذاکرات و تماس‌های گسترده‌ای میان مقامات مصر و عربستان انجام شده است.

بر اساس این گزارش، از مسائلی که در این دیدار حل و فصل شده ابلاغ موافقت قاهره با تأسیس دفتر مرکز مطالعات و عملیات نظامی کشورهای حوضه دریای سرخ در ریاض بوده که عربستان مدتی است این موضوع را دنبال می‌کند و تمایل مصر برای میزبانی این دفتر در قاهره موجب اختلافاتی میان دو کشور شده بود.

این منبع افزوده که پرونده دیگر در این دیدار موضوع واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر است که قاهره به نفع ریاض از ادعای خود درباره آنها عقب‌نشینی کرد.

پرونده چهارمی که مورد بحث دو طرف بوده موضوع تدارکات جاری برای برگزاری نشست سران کشورهای عربی است که قرار بود است در 19 مه در ریاض برگزار شود.

به گفته این منبع ولیعهد عربستان تمایل دارد که این نشست کاملا متفاوت با نشست‌های قبلی به لحاظ سطح حضور سران و پرونده‌های مورد بحث باشد.

این منبع تأکید کرده که موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در ماه کنونی نهایی خواهد شد و قرار است مصر در این باره هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا