اجتماعی

آداب خاص ماه مبارک رمضان در کشور عمان

از آداب ماه رمضان در کشور عمان، سفره های افطار دسته جمعی در مساجد و تبادل غذا میان خانواده ها و نشستن در مجالس عمومی برای نوشیدن قهوه و گفتگوهای دوستانه است.  

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه رحّال، آداب و رسوم و سنت های اصیل مردم عمان عاملی اساسی در شکل گیری جامعه عمان بوده است و در مناسبت های ملی و دینی و از جمله ماه مبارک رمضان قابل مشاهده است و کشور عمان دارای آداب و سنت های متعددی در ماه مبارک رمضان است.

جامعه عمان در برخی از آداب و رسوم ماه رمضان که مهم ترین آنها تبریک گفتن به یکدیگر به مناسبت آغاز ماه مبارک و بردن کودکان به مساجد برای ادای نماز تراویح است، با دیگر جوامع مشترک است.

از آداب و رسوم مردم عمان در ماه مبارک رمضان که همچنان مردم عمان آن را حفظ کرده اند افطار دسته جمعی در مساجد است یا جمع شدن اعضای خانواده در خانه بزرگ ترین فرد خانواده؛ چنان که بزرگ و کوچک بر یک سفره افطار دور هم جمع می شوند و با یکدیگر ملاقات می کنند، علاوه بر اینکه برخی از روستاها همچنان رسم افطار دسته جمعی معروف به سبله یا مجلس را حفظ کرده اند.

درباره خوراکی های ماه مبارک رمضان در کشور عمان، مردم این کشور به غذاهای متعددی شهرت دارند، از جمله هریس، عرسیه و ثرید که در سفره افطار در کنار شیر و خرما و آب سرو می شود.

از مهم ترین رسوم ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف کشور عمان، به ویژه در استان مسقط، جشن شب نیمه ماه رمضان است، زمانی که کودکان در محله ها راه می روند و این جشن، قرنقشوه نامیده می شود.

در خلال این جشن، کودکان سرودهای زیبا و دعاهای مختلفی را می خوانند و بزرگسالان برای زنده نگه داشتن این شب مبارک و تقویت ارزش ها و اصول پسندیده در کودکان به آنها پاداش و هدیه می دهند.

در طول ماه مبارک رمضان همچنین بازارهای کشور عمان به مقصدی برای آمادگی ماه مبارک تبدیل می شوند و این بازارها در طول ماه رمضان به منظور آماده شدن برای عید فطر برقرار است.

در میان این بازارها همچنین آنچه به عنوان هبطاط در کشور عمان شناخته می شود نیز برقرار می شود و عبارت از زمان معین و مشخصی است که به عنوان میراث قدیمی کشور عمان به شمار می رود.

بازارهای کشور عمان شاهد استقبال بسیاری از سوی مسافرین و شهروندان است و چند روز پیش از عید فطر که زمان آن در مناطق مختلف کشور متفاوت است در حال و هوایی سنتی برپا می شوند.

به نوشته وبگاه عمان الیوم، دکتر خلیفه بن سالم الصارمی درباره آداب و رسوم قدیمی مردم عمان در ماه مبارک رمضان گفت که نمازگزاران هر محله از کوچک و بزرگ برای افطار در مسجد جمع می شوند و هر کدام هر غذایی که برایش مقدور است همراه خود می آورد تا با برادران خود به اشتراک بگذارد و این رسم باعث جمع شدن مردم و ایجاد دوستی و محبت میان افراد جامعه بوده و متاسفانه این سنت اکنون در حال فراموش شدن است و در حال حاضر بیشتر مردم در خانه هایشان افطار می کنند و به جز در برخی اوقات دور هم جمع نمی شوند.

به گفته هلال بن شامس الذهلی، ماه مبارک رمضان از ماه هایی است که در آن محبت و الفت میان خانواده ها و مردم افزایش می یابد و از آداب و رسوم این ماه مبارک در کشور عمان، سفره های افطار دسته جمعی در مساجد و تبادل غذا میان خانواده ها و نشستن در مجالس عمومی پس از ادای نماز تراویح برای نوشیدن قهوه و گفتگوهای دوستانه است.

منبع
رحّال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا