اجتماعیسیاسی

تشکیل کمیته دولتی بازگردانی آثار باستانی عراق

وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق از مذاکرات با طرف امریکایی برای بازگردانی بایگانی آثار باستانی عراق خبر داد.

میدل ایست نیوز: وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق روز چهارشنبه از مذاکرات با طرف امریکایی برای بازگردانی بایگانی آثار باستانی عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) این وزارتخانه به تشکیل کمیته ای برای تحقق این موضوع و فراهم کردن الزامات آن اشاره کرد و سازوکار بازگردانی آثار باستانی قاچاق شده از عراق را توضیح داد.

احمد العلیاوی، سخنگوی این وزارتخانه گفت: پرونده بازگردانی آثار باستانی باز است و اداره کل آثار باستانی و بخش بازگردانی از طریق ارتباط با طرف های مربوطه به ویژه وزارت خارجه و نهادهای قانونی، در این زمینه تلاش می کند.

وی افزود: ما با گروهی از کشورها بر اساس قوانینی برای جرم انگاری تجارت آثار باستانی قراردادهایی داریم و دیدارهای مستمری در سطح بین المللی انجام می شود و عراق از طریق آن شکایات ویژه سرقت آثار باستانی را ارائه می کند.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل آثار باستانی به طور مستمر پیرامون آثار باستانی که ممکن است به کشور دیگری قاچاق شود، نظارت کرده و اطلاعات لازم را ارائه می دهد.

العلیاوی ادامه داد: عراق از حفاری های بی رویه در مناطق حفاری نشده که در آن تحقیقات و کاوش های اساسی از طریق تیم های ویژه انجام نشده است، رنج می برد.

وی افزود: سارقان اقدام به کشف این مناطق، استخراج آثار باستانی و قاچاق آن می کنند.

العلیاوی در مورد بایگانی عراق تاکید کرد که مذاکرات با طرف امریکایی در خصوص بازگردانی بایگانی آثار باستانی عراق در حال انجام است و وزارت فرهنگ و آثار باستانی با دستور دولتی، کمیته ای را تشکیل داد تا در بازگردانی این بایگانی و تامین تمامی الزامات حفاظت از آن در عراق اقدام کند.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا