اقتصادیسیاسی

وزارت منابع آبی عراق از آزادسازی آب توسط ترکیه خبر داد

وزارت منابع آبی عراق اعلام کرد که ترکیه حدود 400 – 500 متر مکعب بر ثانیه آب را به سمت عراق آزاد کرده است و این آب ها در سد «الموصل» ذخیره خواهند شد.

میدل ایست نیوز: وزارت منابع آبی عراق اعلام کرد که ترکیه حدود 400 – 500 متر مکعب بر ثانیه آب را به سمت عراق آزاد کرده است و این آب ها در سد «الموصل» ذخیره خواهند شد.

به گزارش «رووداو»، «خالد شمال»، سخنگوی وزارت منابع آبی عراق اظهار کرد که ترکیه پس از سفر یک روزه «السودانی» نخست وزیر عراق به این کشور، به مدت یک ماه به سمت عراق آب می فرستد.

شمال گفت که آزادسازی منابع آبی از ترکیه به سمت عراق از طریق رود دجله صورت می گیرد و وزارت منابع آبی این آب را در سد الموصل ذخیره می کند و هم اکنون در تلاش برای ایجاد تعادل در حوزه آبریز دجله هستیم.

وی تاکید کرد که وزارت منابع آبی، آب را فقط برای شرب به سایر مناطق ارسال خواهد کرد.

سخنگوی وزارت منابع آبی عراق یادآور شد که حجم آزادسازی آب ترکیه در گذشته به سمت عراق بیشتر بود، اما اکنون ترکیه هم درگیر مشکلات کمبود آب است.

شمال خاطر نشان کرد که سال جاری بسیار کم باران بوده است و امیدواریم در ماه های آینده شاهد بارش های مناسبی باشیم و ذخایر آبی عراق در بدترین حالت تاریخی خود است.

پیش از این بانک جهانی هم اعلام کرده بود که در صورت نبود هرگونه سیاست در تصمیم گیری در ارتباط با امور آبی عراق، این کشور 20 درصد از منابع آبی خود را تا سال 2050 از دست خواهد داد.

همچنین وزارت کشاورزی و وزارت منابع آبی عراق تصمیم گرفته بودند که مساحت زیر کشت را به دلیل کمبود منابع آبی کاهش دهند و وزارت کشاورزی نسبت به فقدان امنیت غذایی در عراق به دلیل کمبود هشدار داده بود.

پرونده کمبود آب چالشی اساسی در عراق نیمه بیابانی است که این کشور، ایران و ترکیه را مسئول کاهش منابع آبی خود به دلیل سدسازی روی رودهای دجله و فرات می داند.

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا