اقتصادی

توقف واردات نفت عراق توسط اردن

علیرغم موافقت دولت عراق با ازسرگیری تفاهمنامه میان دو کشور مبنی بر تأمین روزانه 10 هزار بشکه نفت مورد نیاز اردن، دولت اردن از توقف واردات نفت از عراق خبر داد.

میدل ایست نیوز: علیرغم موافقت دولت عراق با ازسرگیری تفاهمنامه میان دو کشور مبنی بر تأمین روزانه 10 هزار بشکه نفت مورد نیاز اردن، دولت اردن از توقف واردات نفت از عراق خبر داد.

به گزارش «ناس نیوز» نائل ذیابات مدیر شرکت انتقال نفت عراق به اردن گفت که این شرکت واردات نفت از عراق را تا امضای تفاهمنامه میان دو کشور متوقف کرده است.

ذیابات با اشاره به اینکه تأخیر در امضای این تفاهمنامه از جانب عراق است، توضیح داد که پس از تصویب تمدید قرارداد در هیئت دولت، لازم است که دو کشور تفاهمنامه در این باره را امضا کنند تا ورادات نفت توسط اردن انجام شود.

به نظر می رسد تفاهمنامه ای که هیئت دولت عراق آن را تصویب کرده تنها ازسرگیری توافق جاری از سپتامبر 2021 باشد؛ با این حال، اردن می خواست این تفاهم نامه را تمدید کند تا مقادیر بیشتری را بر اساس همان تخفیف قیمت، که 16 دلار کمتر از قیمت نفت خام برنت است، به دست آورد تا هزینه های حمل و نقل، بیمه و جابجایی را پوشش دهد.

به موجب این تفاهمنامه اردن مخازنی را برای انتقال نفت خام عراق از مخازن کرکوک به پالایشگاه نفت اردن در زرقاء فراهم می کند.

اردن می تواند جایگزین هایی برای نفت عراق از عربستان به دست آورد، اما این امر بسیاری از پروژه های مشترک میان دو کشور را تعلیق می کند.

واردات نفت عراق توسط اردن بخشی از تعهداتی است که در مناسباتی در چارچوب روابط همکاری اقتصادی میان دو کشور بر آن توافق شد و نیز در برخی دیدارها با مشارکت نخست وزیرهای پیشین عراق با ملک عبدالله ثانی، پادشاه اردن بر آن تاکید شد.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا