اجتماعی

رسوم 10 روز پایانی ماه مبارک رمضان در کشورهای عربی

شب قدر یکی از شب های 10 روز پایانی ماه مبارک رمضان است و مسلمانان در کشورهای عربی در این ایام ضمن تلاوت قرآن و خواندن دعا، سنت هایی مانند دادن سحری و کمک به نیازمندان را به جا می آورند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه سیدتی، خداوند زمان دقیق شب های قدر را پنهان کرده است، ولی نشانه هایی وجود دارد که این شب در 10 روز پایانی ماه مبارک رمضان است که دارای فضایل و ثواب بسیاری است و در اینجا به مهم ترین رسوم و سنت های 10 روز پایانی ماه مبارک رمضان اشاره می شود.

از آداب و رسوم 10 روز پایانی ماه مبارک رمضان، تهیه شیرینی های عید فطر در خانه های مردم کشورهای عربی و مسلمانان است.

شیرینی های عید شامل کیک و معمول و غریبه است. شیرینی های عید را به همسایگان و نزدیکان و برخی از فقرا تقدیم می کنند و گاهی مقداری کیک یا معمول به معتکفین در مساجد اعطا می شود.

شب قدر یکی از شب های 10 روز پایانی ماه مبارک رمضان است و در این ایام تلاوت قرآن و خواندن دعا افزایش می یابد.

بیشتر مسلمانان در 10 روز پایانی ماه مبارک رمضان مبلغ زکات عید فطر را کنار می گذارند و این از رسوم 10 روز پایانی ماه مبارک رمضان است تا فقرا و نیازمندان بتوانند برای خود لباس های عید را تهیه کنند و برخی خانواده ها زکات عید فطر را به صورت غذا یا غلات کنار می گذارند.

از رسوم 10 روز پایانی ماه مبارک رمضان، رفتن به بازارها و خریدن لباس عید فطر است و همچنین از رسوم دیگر روزهای پایانی ماه رمضان، نظافت و تزیین و آماده کردن خانه ها است.

به نوشته وبگاه الامصار، در کشورهای عربی، به ویژه فلسطین و عربستان سعودی و مصر در 10 روز پایانی ماه مبارک رمضان به علت وجود شب قدر در این ایام، شهروندان برای ادای نماز تراویح در مساجد می مانند.

در 10 روز پایانی ماه مبارک در فلسطین، شب های شهر قدیم (اورشلیم) به روز تبدیل می شوند و برخلاف دیگر ماه های سال، فروشگاه ها رونق پیدا می کنند و پس از نماز تراویح، میان نمازگزاران و زائرین خرما و بطری های آب و قهوه پخش می شود.

از رسومی که مردم بیت المقدس در این ایام به آن پایبند هستند، دادن سحری به نمازگزاران در جمعه آخر ماه مبارک است.

مردم مصر در 10 روز پایانی ماه رمضان، به ویژه در روزهای فرد به علت احتمال بودن شب قدر در یکی از آنها بیشتر در مساجد برای ادای نماز تراویح می مانند.

همچنین در این ایام، مجتمع های تجاری و مکان های خاص فروش لباس پر از جمعیت می شود و مردم مصر در روزهای پایانی ماه رمضان برای خریدن لباس های عید فطر برای خود و فرزندانشان به بازارها می روند.

در کشور تونس، خانه ها و خیابان ها با نوارها و فانوس ها تزیین می شوند و نمازگزاران بعد از نماز تراویح در حلقه هایی دور هم جمع می شوند و بخش هایی از قرآن را تلاوت می کنند و به تفسیر آن گوش می دهند.

در کشور عربستان سعودی، اعضای یک خانواده در طول ماه مبارک رمضان به نوبت به باقی افراد خانواده افطار می دهند و مردم عربستان بر اساس سنت پیامبر، روزه خود را با خرما و آب می گشایند و پس از ادای نماز افطار می کنند.

منبع
سیدتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا