اجتماعی

احیای رسوم قدیمی ماه مبارک رمضان در بحرین

جامعه بحرین تلاش می‌کند سنت‌های قدیمی ماه مبارک رمضان را احیا کند، آداب و رسومی که با پیشرفت شهرها از بین رفته‌اند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، همچنان جامعه بحرین تلاش می کند که سنت های قدیمی ماه مبارک رمضان را احیا کند یا همان طور که مردم به صورت عامیانه به آن می گویند رمضان فرجان لول که به معنای آداب و رسوم ماه رمضان در خیابان های قدیمی بحرین است که بسیاری از آنها به علت پیشرفت تمدن در شهرها و گذشت سال ها ازبین رفته اند، با وجود این، برخی از این آداب و رسوم قدیمی همچنان باقی مانده اند.

آداب و رسوم رمضان فرجان لول با شادی و دورهمی که در حال حاضر در شهرها و استان های کشور بحرین در ماه مبارک رمضان رواج دارد، تفاوتی ندارد، ولی تفاوت اصلی آن و آنچه دیگر در زمان ما وجود ندارد، سادگی مردم در دورهمی ها و ابراز شادی آنها در روزهای ماه مبارک رمضان است.

در گذشته، ماه رمضان در بحرین با همبستگی و جمع شدن خانواده ها و همسایه ها پس از نماز تراویح در مجالسی ساده و بدون تکلف در خانه ها برگزار می شد، در حالی که زنان در یکی از خانه های محله جمع می شدند و در همان زمان، کودکان در کوچه پس کوچه های محله ها بازی می کردند.

دوربین های ایندیپندنت عربی به برخی استان های بحرین، از جمله استان شمالی و استان پایتخت رفته است و صحنه هایی از زندگی مردم بحرین را که از سنت های ماه مبارک رمضان لذت می برند، ثبت کرده است، به امید اینکه ارزش های اجتماعی و قدیمی حفظ شوند که جزئی از هویت فرهنگی مردم بحرین هستند و از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابند و با تاکید بر این امر که هر میزان تغییر که ایجاد شود، این ارزش ها است که باعث می شود ماه مبارک رمضان جزئی از هویت جامعه باقی بماند، حتی اگر شکل و ظاهر آن تغییر کند.

در محله های سنتی، قهوه خانه ها تقریبا بیشترین مکان تفریحی مورد علاقه مردم هستند که مردان محله در طول شب های ماه مبارک رمضان در آن جمع می شوند و با یکدیگر صحبت می کنند.

به گفته «عبدالله العنزی»، جامعه بحرین از گذشته تاکنون دارای ارزش های اجتماعی بسیاری بوده است که مهم ترین آنها همبستگی و مهربانی میان همسایگان و رفت و آمد است که همیشه برای اطمینان از حال همسایگان انجام می شود و از رسوم ماه مبارک رمضان در بحرین، دعوت از اهالی محله برای افطار و رساندن یک بشقاب غذای ماه رمضان به دست آنها است و این کار برای تحکیم و تقویت روابط انجام می شود.

در هنگام شب و پس از پایان نماز تراویح، بازارها رونق پیدا می کنند و پر از جمعیت می شوند و قهوه خانه ها پر از مشتری هایی می شوند که به همراه دوستان یا بستگان خود آمده اند.

همچنین در این ایام، بازارهای محلی کشور بحرین شاهد رونق و استقبال بسیار مردم برای خرید شیرینی و غذاهای ماه مبارک رمضان و لباس برای تدارک عید فطر است.

به این صورت مردم بحرین بسیار مایل هستند که آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در جامعه را از طریق احیای رسوم و سنت های گذشته حفظ کنند و حتی اگر از سادگی این رسوم کاسته شود، همچنان ارزش های اجتماعی پابرجا خواهند ماند.

منبع
ایندیپندنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا