اجتماعی

غذاهای مشهور مصر در ماه مبارک رمضان

برخی مناطق مصر دارای غذاها و نوشیدنی های منحصر به فرد هستند که دارای ریشه های تاریخی اند و مهم ترین آنها شوربه مغاربه و مکموره و قدید است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه المصری الیوم، استان های بسیاری در کشور مصر به تنوع و نام های عجیب انواع غذاهایی که خاص ماه مبارک رمضان هستند، شهرت دارند.

این در حالی است که برخی استان ها دارای غذاها و نوشیدنی های منحصر به فرد هستند که تقریبا عجیب و دارای ریشه های تاریخی اند و مهم ترین آنها شوربه مغاربه و مکموره و قدید است.

در اینجا به برخی از مشهورترین و عجیب ترین غذاهای مصری که در ماه مبارک رمضان در استان های مختلف مصر تهیه می شود اشاره می کنیم.

به گفته «علی ابراهیم»، شهروندی مصری از استان مرسی مطروح، شوربه مغاربه و مکموره از مشهورترین غذاهای ماه مبارک رمضان هستند.

همچنین مهم ترین غذاهای مشهور بیابان نشین ها در استان مطروح، کوسکوس با سبزیجات و گوشت گوسفند، علاوه بر شوربه مغاربه است که تقریبا در حال ازبین رفتن است و از سبزیجات فصل و گوشت گوسفند و پیاز و فلفل تند تشکیل شده است و در ظرفی بدون آب پخته می شود.

وی در ادامه افزود که مکموره، غذایی تهیه شده از انواع سبزیجات مختلف و تکه هایی از گوشت گوسفند است و روی آن به خوبی پوشیده می شود و در حفره ای که در آن زغال داغ است تا زمانی که کاملا پخته شود قرار داده می شود.

همچنین در استان مطروح بانوان پیش از ماه مبارک رمضان قدید را تهیه می کنند.

قدید، گوشت خشک شده است، زیرا بیشتر مردم ساکن بیابان دارای برق و یخچال نیستند؛ چنان که هر خانواده یک گوسفند از گله خود را ذبح می کند و بر روی گوشت آن نمک می ریزد و به مدت طولانی در زیر نور خورشید قرار می دهد تا به عنوان ذخیره گوشت استفاده شود.

همچنین رُب نیز که از خرما تهیه می ‌شود و از نظر شکل و طعم شبیه به عسل سیاه است به عنوان یک نوشیدنی لذیذ در ماه مبارک رمضان نگهداری می ‌شود.

همچنین علی ابراهیم در ادامه به این نکته اشاره کرد که مردم بیابان نشین، نوعی نان سریع تهیه می کنند که به آن مجردق می گویند و برای تخمیر شدن به زمان نیاز ندارد و می توان آن را به عنوان نان یا پس از تکه تکه کردن به همراه روغن و خرما استفاده کرد که به آن مفروکه می گویند و از مشهورترین شیرینی های بیابان نشین ها است و از دیگر شیرینی ها بقینه است که از جوی تفت داده شده و آسیاب شده همراه با روغن زیتون و شکر و شیر تهیه می شود.

به گفته «محمود الدالی» از استان اسوان در مصر، از مشهورترین نوشیدنی های منطقه نوبه، به ویژه در ماه رمضان ابریه است.

به گفته «عبدالنبی احمد» از استان شرقیه در مصر، خوراکی های مشهور استان شرقیه در ماه رمضان به استان قاهره شباهت دارد و شامل اردک و مرغ و انواع مختلف محشی(دلمه) است.

به گفته «آیه مصطفی» از اهالی استان سوهاج در مصر، از مشهورترین غذاهای ماه مبارک رمضان در این استان کشک است؛ چنان که بسیاری از مردم به علت اینکه غذایی سبک است، آن را در ماه رمضان ترجیح می دهند و همچنین از کشک پخته شده همراه با انواع خاصی از گوشت ها، به ویژه گوشت مرغ استفاده می شود.

همچنین به گفته یکی از اهالی شهر اخمیم، مخروطه یکی از مشهورترین شیرینی های ماه رمضان بعد از افطار است و میان مردم منطقه محبوبیت بسیاری دارد.

منبع
المصری الیوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا