اجتماعیاقتصادی

رونق بازارهای عراق پیش از عید فطر با وجود گرانی و تورم

میانگین سالانه تورم در عراق در مقایسه با ماه اول سال 2022 به میزان 7.2 درصد افزایش یافته، با این وجود در آستانه عید فطر بازارهای این کشور پر رونق است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الجزیره، «علاء الجبوری»، شهروند عراقی، رونق بازارهای بغداد پیش از عید فطر را به این علت می داند که درصد بسیاری از خریداران در بازارها در ایام عید فطر از قشر کارمند هستند که حقوق خود را حدود 7 روز قبل از عید دریافت می کنند.

الجبوری که صاحب یک مغازه لباس فروشی زنانه در منطقه کراده در بغداد است، می گوید که شرایط اقتصادی بر قدرت خرید بخش بزرگی از مردم عراق که کارمند نیستند تاثیر گذاشته است.

در کشور عراق نیز مانند بیشتر کشورهای عربی و اسلامی، بازارها پیش از عید شاهد رونق بیشتری هستند.

این در حالی است که وزارت برنامه ریزی عراق، درصد فقر را در این کشور حدود 25 درصد از ساکنین تخمین می زند، یعنی 11 میلیون نفر از مجموع کل جمعیت که 42 میلیون نفر است.

بر اساس اعلام موسسه های اقتصادی بین المللی، درصد فقر در عراق بیشتر از آن چیزی است که اعلام می شود.

به گفته «احمد معن»، شهروند عراقی، قدرت خرید مردم عراق، به ویژه با توجه به عدم ثبات قیمت دلار در برابر دینار عراق در بازار متفاوت است.

وی همچنین گفت که این نوسان قیمت ها باعث زیان مالی بسیاری برای تاجران عراقی می شود و آنها را ناچار می کند که کالاهای خود را هر روز با قیمت های بسیار متفاوتی به فروش برسانند.

از سوی دیگر، «غفار عبدالعظیم»، شهروند عراقی، از دولت های عراق به علت ناتوانی در سرمایه گذاری درآمد های نفتی برای بهبود شرایط اقتصادی در سال های گذشته انتقاد می کند، با وجودی که کشور عراق، روزانه بیش از 4 میلیون بشکه نفت را صادر می کند.

مردم عراق معمولا برای تهیه شیرینی عید در خانه هایشان که در لهجه محلی به کلیجه معروف است به خرید مواد غذایی روی می آورند، علاوه بر خرید گوشت و مرغ برای آمادگی برپایی مهمانی ها در ایام عید، ولی افزایش بسیار قیمت ها،  برخی از مردم عراق را بر آن داشته است که از این کار صرف نظر کنند.

یکی از این افراد «نجم عبود»، شهروند جوان عراقی است که می گوید: قیمت یک کیلو گوشت به 20 هزار دینار(15 دلار) رسیده است، در حالی که پیش از این از 12 هزار دینار(9 دلار) بیشتر نبوده است، علاوه بر افزایش قیمت مواد غذایی، از جمله آرد و مواد مورد نیاز کلیجه و همه این مسائل بر دو طبقه متوسط و فقیر جامعه تاثیر منفی گذاشته است.

همچنین به نظر می آید که «کوثر هاشم»، شهروند بغدادی در شرایط کنونی چاره ای به جز خرید از بازار لباس های دست دوم ندارد که به آن الباله گفته می شود.

وی که بیوه و دارای سه فرزند است تاکید می کند که افزایش قیمت لباس های جدید بچه گانه با درآمد ماهیانه او تناسبی ندارد و بیشتر حقوق خود را صرف اجاره می کند.

بر اساس اعلام وزارت برنامه ریزی عراق، میانگین سالانه تورم در عراق در مقایسه با ماه اول سال 2022 به میزان 7.2 درصد افزایش یافته است.

به گفته «حیدر الربیعی»، پژوهشگر اقتصادی، افزایش تورم در کشور ناشی از عدم داشتن رویکرد اقتصادی و بی نظمی در هزینه های دولتی است، علاوه بر گسترش فساد مالی و اداری و بحران های درهم تنیده که اقتصاد کشور را ضعیف کرده است.

منبع
الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا