اجتماعیخبر اول

آداب و رسوم عید فطر در عربستان

مردم عربستان پس از ادای نماز عید فطر به خانه های مردم محله می روند و کودکان میان نمازگزاران شیرینی پخش می کنند.

میدل ایست نیوز: کشور عربستان سعودی دارای آداب و رسوم خاصی برای عید سعید فطر است که حال و هوای خاصی به عید می دهد و فضای شادی و سرور همه کشور را دربر می گیرد.

به نوشته وبگاه الامارات دیلی، خانواده ها چند روز پیش از عید فطر برای انجام رسوم این ایام آماده می شوند؛ چنان که بانوان، خانه های خود را تزئین می کنند و سالن های زیبایی بانوان و آرایشگاه های مردانه پر از جمعیت می شوند.

مردم عربستان سعودی پس از ادای نماز عید فطر برای تبریک عید به خانه های مردم محله می روند و همچنین کودکان، سبدهای شیرینی را حمل می کنند و به نمازگزاران تقدیم می کنند و خانواده ها حتما به دیدار بستگان خود در مکان های دور می روند یا با تهیه مجموعه ای از غذاهای سنتی و پوشیدن لباس های رسمی برای گردش به مکان های طبیعی زیبا می روند.

خوراکی های محلی و سنتی در عید فطر از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است و در منطقه جنوب به میهمانان عریکه و عصیده و مبثوث، علاوه بر قهوه و چای تقدیم می شود.

در منطقه مکه، شیرینی هایی مثل کنافه و بسبوسه و لقیمات و طرمبه و زولبیا تقدیم می شود و در منطقه ریاض، غذاهای محلی مانند حنینی و مطازیز و مرقوق و جریش وجود دارد.

از زیباترین رسوم عید فطر در عربستان، تقدیم هدایا و مبالغی به کودکان از طرف بستگان و غیر بستگان است که به آن عیدی می گویند، همچنین از رسوم و سنت های عید فطر در این کشور، انتشار بخشش و دوستی و مهربانی میان مردم در همه نقاط کشور در مساجد و خیابان ها و پیاده روها و در خانه ها و در همه جا است و برخی خانواده ها در عربستان، برخی مواد غذایی مانند برنج و روغن و مانند آن را مقابل خانه های نیازمندان قرار می دهند.

همچنین از رسوم عید فطر در عربستان، پخت و آماده کردن غذاهای مختلف به صورت دسته جمعی و خوردن آنها با یکدیگر است.

شهرهای عربستان فولکلور خود را حفظ می کنند و بسیاری از رویدادها، فعالیت های سرگرم کننده و هنری در عید فطر آغاز می شوند که مناسب خانواده های عربستانی هستند.

در بیشتر شهرهای عربستان برای جشن عید فطر آتش بازی انجام می شود.

به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، به گفته «سمیر برقه»، پژوهشگر تاریخ شهر مکه، از گذشته از زیباترین مظاهر عید فطر در حرم شریف مکه، نماز عید و گفتن تکبیرهای دسته جمعی بوده است و مردم به نشانه پایان زمان روزه داری، خرما می خورند و کودکان میان نمازگزاران شیرینی پخش می کنند.

پس از پایان خطبه عید امام جماعت برمی گردند و برخی از آنها به زیارت اهل قبور و رفتگان خود می روند و سپس در خانه بزرگ خانواده جمع می شوند و افطار می کنند که به آن تعتیمه می گویند و عبارت از تکه هایی از نان است که شریک نامیده می شود و انواع مختلف پنیر و زیتون و شیرینی های محلی در کنار زولبیا و پس از آن، عیدی کودکان توسط بستگان توزیع می شود.

 

منبع
الامارات دیلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا