اجتماعیاقتصادیخبر اولسیاسی

استفاده کشورهای عربی از فناوری‌های متنوع برای خنک کردن خیابان‌ها در تابستان داغ

کشورهای عربی از فناوری های نوین برای کاهش دمای خیابان ها و نیز برخورداری از هوایی دلپذیر به ویژه در فصل تابستان استفاده می کنند.

میدل ایست نیوز: کشورهای عربی منطقه با درجه حرارت بالا در تابستان شناخته می شوند. این موضوع خیابان های این کشورها را برای عبور و مرور نامناسب کرده و باعث شده که ساکنان این کشورها از انجام فعالیت بیرون از ساختمان در طول روز ناتوان باشند.

به گزارش «الخلیج آنلاین» کشورهای عربی منطقه برای مقابله با افزایش درجه هوا و آفتاب سوزان در طول روز، اقدام به بهره گیری از فناوری های نوین برای کاهش دمای خیابان ها و نیز برخورداری از هوایی دلپذیر به ویژه طی فصل تابستان کرده اند.

ایده هایی که کشورهای عربی منطقه برای مقابله با گرما به کار برده اند، ابتکاری است. برخی از این کشورها موفقیت هایی در این زمینه به دست آورده اند که مهم ترین آن مرطوب ساختن هوا و کاهش درجه حرارت است.

فناوری عربستان

عربستان که از درجه بالای هوا رنج می برد و دارای هوای گرم و خشک است، فناوری جدیدی برای خنک کردن خیابان هایش به کار برده است.

اداره راه عربستان روز 14 مارس گذشته از آغاز آزمایش فناوری جدیدی با مشارکت وزارت امور شهرداری این کشور از طریق انجام تحقیقات ویژه با خنک کردن سطوح آسفالت خبر داد.

این سازمان درباره جزئیات این فناوری نوین توضیح داد که این آزمایش در رابطه با موضوع جذب گرما توسط سطوح خیابان ها در طول روز انجام شد که گاهی حرارات آن تا 70 درجه سانتی گراد هم می رسد.

این سازمان همچنین اشاره کرد که از نظر علمی، خیابان ها این گرما را در شب آزاد می کنند و باعث ایجاد یک پدیده می شوند که به افزایش مصرف انرژی و آلودگی هوا می انجامد.

سازمان راه عربستان گفت که برای برخورد با این پدیده، آزمایشی به نام «پیاده روی سرد» انجام شد که عبارت است از تعدادی ماده ساخت داخل که توانایی جذب مقدار کمی از پرتوهای خورشیدی را دارد و ضمن انعکاس آن، درجه حرارت سطوح را کمتر از سطوح معمولی می کند.

هدف از این فناوری کاهش درجه حرارت در محلات و مناطق مسکونی و کاهش مصرف انرژی برای برودت ساختمان ها و نیز کاهش پیامد های آب و هوایی است.

این فناوری همچنین در فراهم کردن محیطی آسوده تر در اماکن تجمع مردم موثر است.

آزمایش فناوری جدید در قالب بسته ای از آزمایش های علمی است که با هدف بهبود تجربه کاربران در حال اجراست.

طرح های قطر

قطر نیز از جمله کشورهای عربی است که از دمای بالای هوا رنج می برد. این کشور تجربه موفقی در بهبود هوا در خیابان ها و نیز افتتاح پارک تهویه هوا دارد.

عبدالله السبیعی، وزیر امور شهرداری قطر در نوامبر گذشته پارک «ام السنیم» را در شهر الریان افتتاح کرد. این باغ شامل طولانی ترین پیست فضای باز مجهز به تهویه به طول هزار و 143 متر است که برای تشویق مردم به انجام ورزش دو و پیاده روی ساخته شده است.

این پارک همچنین به علت داشتن طولانی ترین مسیر مجهز به تهویه برای پیاده روی و دو در پارک ام السنیم، وارد کتاب رکوردهای گینس شد.

وزیر قطری توضیح داد مسیرهای عابر پیاده در این پارک، دارای تهویه مطبوع با بیشترین پایداری هستند؛ به همان پایداری کنترل کننده تصفیه هوا، استفاده از انرژی خورشیدی و توجه به کاشت درخت به دلیل نقش زیست محیطی بالای آن.

پیش از افتتاح پارک تهویه در قطر، سازمان فواید عمومی قطر ایده رنگ آمیزی برخی از خیابان های دوحه با رنگ طلایی را با هدف کاهش حرارت سطوح آسفالت به کار برد.

این سازمان قطری که ارائه دهنده این ایده و اجرا کننده آن در اکتبر سال 2019 است، تأکید کرد که این تجربه که با همکاری با یکی از شرکت های ژاپنی انجام شد، موفقیت آمیز بود.

این سازمان توضیح داد که دمای سطوح خیابان های رنگ آمیزی شده با رنگ طلایی در مقایسه با سطوح عادی 8 درجه کمتر است.

سازمان فواید عمومی قطر همچنین اظهار داشت ماده خنک کننده در کاهش درجه حرارت راه ها، به میزان 9 درصد مؤثر بوده است.

این سازمان درباره جزئیات این آزمایش اعلام کرد که سنسورهایی برای اندازه گیری دمای خنک کننده آسفالت و دمای آسفالت بدون پوشش با ماده خنک کننده در یک دوره 18 ماهه نصب شد تا موفقیت آزمایش و امکان کاربرد آن در مقیاس بزرگتر در قطر مشخص شود.

پوشش خیابان ها در امارات

امارات نیز اقدام به پوشش سطح برخی از خیابان ها و پیاده روها با موادی مخصوص برای کاهش درجه حرارت و حفاظت از عابران این مسیرها از آفتاب سوزان کرده است.

در امارات همچنین چترهای هوشمند تهویه مطبوع در خیابان ها برای مسافران در ایستگاه های اتوبوس به کار رفته است.

شهرداری دبی طرحی با هدف بهره گیری از انرژی خورشیدی برای ایجاد روشنایی و تولید نیرو اجرا کرده که به منظور راحتی عابران پیاده در طول روز و تشویق مردم به پیاده روی است.

این طرح امارات از طریق پوشش سطح راه ها و مرطوب ساختن آن با افشانه های آب پیش بینی شده است تا حدود 5 درجه از حرارت طبیعی را کاهش دهد.

در دبی همچنین یک شهر مجهز به تهویه مطبوع بر روی زمین وجود دارد که شامل خیابان ها، ساختمان ها، میادین و غیره می‌شود.

درختکاری در بحرین

اما در بحرین وزارت فواید عمومی و امور شهرداری ها و طراحی عمرانی، طرح انبوه سازی نخل ها را در فوریه 2019 با هدف افزایش تعداد نخل در مناطق مختلف کشور آغاز کرد.

مقامات بحرینی این طرح را با هدف حفاظت از عابران پیاده در برابر حرارت خورشید و افزایش فضای سبز و پیامدهای مثبت آن بر محیط زیست و جامعه انجام داده است.

اقدامات کویت

آب و هوای کویت شاهد افزایش زیادی در درجه حرارت است و گاهی اوقات دمای هوا در این کشور به 50 درجه سانتی گراد می رسد.

این کشور پیش از این در فهرست گرم ترین مناطق زمین قرار داشت.

از مهم ترین راه حل هایی که مقامات کویت برای مقابله با گرما در خیابان ها در نظر گرفتند، کار بر روی رنگ آمیزی برخی از خیابان ها با ماده ای سازگار با محیط زیست است.

اداره محیط زیست کویت در دسامبر 2020 توافقنامه همکاری با یک شرکت تخصصی ژاپنی امضا کرد.

هدف از این توافقنامه اجرای طرح آزمایشی رنگ آمیزی برخی از خیابان ها با ماده ای سازگار با محیط زیست بود که درجه حرارت را حدود 10 درجه پایین می آورد و در کاهش ریزگردها و افزایش عمر راه ها مؤثر است.

این اداره تأکید کرد در صورت موفقیت در این آزمایش، این طرح را در سطح دستگاه های مربوطه در کویت تعمیم می دهد تا از این تولیدات که در کاهش درجه حرارت و بهبود راه ها مؤثر است، بهره گیری شود.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا