اجتماعیسیاسی

انتقاد دیده بان حقوق بشر از «کشتار خودسرانه» شهروندان سوریه به دست مرزبانان ترکیه

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد مرزبانان ترکیه اتباع سوری که قصد عبور از مرز را دارند، شکنجه و به سوی آنان تیراندازی می کنند.

میدل ایست نیوز: دیده بان حقوق بشر اعلام کرد مرزبانان ترکیه اتباع سوری که قصد عبور از مرز را دارند، شکنجه و به سوی آنان تیراندازی می کنند.

به گزارش «فرانس 24» دیده بان حقوق بشر روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که گارد مرزی ترکیه به غیرنظامیان سوری در مرز با سوریه تیراندازی کرده و پناهجویان و مهاجرانی که قصد عبور از ترکیه را دارند، شکنجه می کند.

این سازمان افزود: دولت ترکیه باید تحقیقاتی را آغاز کند و مرزبانانی را که در این نقض فاحش حقوق بشر، از جمله قتل های غیرقانونی دست دارند، محاکمه کند.

دیده بان حقوق بشر سوریه از ابتدای سال 2023 تاکنون 12 کشته و 20 زخمی را به دست مرزبانان ترکیه ثبت کرده است.

هیو ویلیامسون، مدیر اروپا و آسیای مرکزی این سازمان گفت: کشتار خودسرانه سوری ها، فاجعه بار و بخشی از یک الگوی وحشیانه توسط نیروهای مرزبانی ترکیه بدون رسیدگی یا تحقیق مؤثر دولت این کشور است که موجب کشته شدن صدها سوری ها از سال 2015 شده است.

از زمان شروع درگیری در سوریه در سال 2011، پناهجویان زیادی از سوریه به ترکیه روی آورده اند و حال حاضر نزدیک به 3.5 میلیون سوری در این کشور زندگی می کنند و بسیاری از آنان از خدمات اولیه و حمایت قانونی بهره مند هستند.

با این حال، دیده بان حقوق بشر تأکید کرد که میزبانی سخاوتمندانه از تعداد زیادی از سوری ها، ترکیه را از تعهدات خود در مورد قوانین مرزی مبرا نمی کند.

این سازمان افزود: اگرچه ترکیه حق دارد امنیت مرزهای خود با سوریه را حفظ کند، اما باید این کار را مطابق با قوانین بین المللی به ویژه تعهدات خود در زمینه حقوق بشر از جمله احترام به حق حیات و مصونیت جسمی و ممنوعیت مطلق شکنجه یا رفتار غیرانسانی یا تحقیرآمیز انجام دهد.

این سازمان از مقامات ترکیه خواسته است دستورالعمل های استاندارد را برای تمامی مرزبانان صادر و تأکید کنند که سلاح گرم تنها در مواقع ضروری و به عنوان آخرین راه حل در پاسخ به تهدیدات جانی استفاده می شود.

منبع
فرانس 24

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا