اقتصادی

کاهش 8.2 درصدی مازاد تراز تجاری قطر در 3 ماهه اول سال

مازاد تراز تجاری کشور قطر در 3 ماهه اول سال 2023 با توجه به کاهش درآمد حاصل از صادرات گاز به دلیل کاهش قیمت ها، 8.2 درصد کاهش سالانه یافت.

میدل ایست نیوز: مازاد تراز تجاری کشور قطر در 3 ماهه اول سال 2023 با توجه به کاهش درآمد حاصل از صادرات گاز به دلیل کاهش قیمت ها، 8.2 درصد کاهش سالانه یافت.

این آمار طبق بررسی های خبرگزاری «آناتولی» بر اساس داده های وزارت برنامه ریزی و آمار قطر برای دوره 3 ماهه اول سال بوده است.

این خبرگزاری افزود: مازاد تراز تجاری قطر (تفاوت بین کل صادرات و واردات) در 3 ماهه ابتدایی سال به 18.9 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با 20.6 میلیارد دلار در دوره مشابه سال 2022 شاهد کاهش بود.

این بررسی نشان داد که ارزش صادرات قطر در مدت مشابه با 7.4 درصد کاهش به 26.5 میلیارد دلار در مقایسه با 28.7 میلیارد دلار در سه ماهه اول 2022 رسیده است.

داده ها همچنین نشان می دهد که واردات قطر نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.1 درصد کاهش داشته و از 8.07 میلیارد دلار در 3 ماهه اول سال گذشته به 7.57 میلیارد دلار رسیده است.

قطر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان است و با افزایش صادرات از سوی تأمین کنندگان عمده مانند استرالیا و ایالات متحده، با رقابت سختی برای سهم این بازار در سراسر جهان مواجه است.

قطر از پیامدهای اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین که منجر به افزایش قیمت گاز طبیعی به سطوح بالایی شد، و در پی محدودیت‌های صادرات گاز روسیه به اروپا، سود زیادی برد.

مؤسسه رتبه بندی فیچ در گزارش اخیر خود اعلام کرد با این فرض که میانگین قیمت نفت برنت در سال 2023 به 85 دلار در هر بشکه در مقایسه با 98.6 دلار در هر بشکه در سال 2022 برسد، درآمدهای حاصل از نفت و گاز در قطر 14 درصد کاهش خواهد یافت.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا