خبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

عراق نقطه اتصال امنیت منطقه با تحکیم هماهنگی نظامی با عربستان و ایران

افزایش هماهنگی نظامی با عربستان در کنار هماهنگی نظامی پیشین با ایران در تعقیب و رصد فعالیت تروریست‌ها، عراق را به یک نقطه اتصال امنیتی میان کشورهای منطقه تبدیل کرده است.

میدل ایست نیوز: افزایش هماهنگی نظامی با عربستان در کنار هماهنگی نظامی پیشین با ایران در تعقیب و رصد فعالیت تروریست‌ها، عراق را به یک نقطه اتصال امنیتی میان کشورهای منطقه تبدیل کرده است.

به گزارش «العالم الجدید» سفر سه روزه رئیس دستگاه اطلاعات ارتش عربستان به عراق که روز پنج‌شنبه (27 آوریل) به پایان رسید نقطه عطفی در هماهنگی‌های نظامی و امنیتی عراق و عربستان بود.

در این راستا، یک مقام مطلع در وزارت دفاع عراق گفت که در این سفر، طرف عربستانی پس از اطلاع از برخی جزئیات فعالیت‌های دستگاه‌های امنیتی عراق نسبت به حجم اطلاعاتی که عراق دارد ابراز شگفتی کرد.

این مقام گفت که سفر هیئت عربستانی به بغداد برای تکمیل همکاری‌ها و مذاکرات پیشین و دیدارهای دوره‌ای مقامات نظامی و امنیتی دو کشور انجام شده است.

به گفته این مقام، هیئت عربستانی بر اهتمام فراوان کشورش به عراق تأکید کرده به خصوص که عربستان رویکرد سیاست منطقه‌ای خود را تغییر داده و نگاهش به ایران هم مثبت شده و در پی تحقق امنیت پایدار در منطقه با همکاری خود کشورهای منطقه است.

این مقام تأکید کرد که یک هیئت اطلاعاتی بلندپایه عراقی به ریاست رئیس دستگاه اطلاعات نظامی روز شنبه (امروز) در سفری رسمی به ریاض خواهد رفت که هدف از آن تکمیل مذاکرات هیئت عربستانی در بغداد خواهد بود.

سرلشکر خلبان «حسام بن عبدالله بن فهد الدامر»، رئیس سازمان اطلاعات نیروهای مسلح عربستان در سفر رسمی خود به بغداد با ژنرال «عبدالامیر الشمری» رئیس ستاد ارتش عراق، و نیز وزیر دفاع این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدارها مدیر کل اطلاعات و امنیت و مدیر سازمان اطلاعات نظامی و دبیر اطلاعات در فرماندهی ستاد ارتش حضور داشتند.

در سال 2017، در سفر «حیدر العبادی» نخست‌وزیر وقت عراق به عربستان و دیدار وی با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، شورای هماهنگی عراق و سوریه برای ترسیم برنامه‌های همکاری در بخش های اقتصادی و تجاری و فرهنگی و امنیتی و اطلاعاتی میان دو کشور تشکیل شد.

دو کشور در سال 2020 پس از حدود سه دهه گذرگاه مرزی رسمی «عرعر» را برای تردد زمینی و صادرات و واردات کالا افتتاح کردند. همچنین قرار است گذرگاه مرزی جمیمه در استان مثنی میان دو کشور افتتاح شود.

وزارت دفاع عراق در فوریه گذشته از امضای تفاهم‌نامه‌ای با عربستان خبر داد که از 1983 بی سابقه بودند و شامل تحکیم همه انواع همکاری امنیتی میان دو کشور است.

«سرمد البیاتی» کارشناس امور امنیتی عراقی، تأکید می‌کند که همکاری نظامی و اطلاعاتی میان عراق و عربستان چیز تازه‌ای نیست و از زمان پایان جنگ با داعش آغاز شده است.

او می‌افزاید که این توافق به مبارزه با مواد مخدر و کنترل مرزها و مبادله اطلاعات امنیتی درباره فعالیت‌های تروریست‌ها مربوط می‌شود و دو کشور در این باره همکاری می‌کنند.

تجربه دو دهه مبارزه با تروریسم دستگاه‌های امنیتی عراق را به یکی از باتجربه‌ترین و مهم‌ترین سازمان‌های امنیتی در سطح منطقه و جهان تبدیل کرده است.

دستگاه امنیتی عراق در هلاکت «عبدالله قرداش» رهبر گروه تروریستی داعش نقش پررنگی داشت و اطلاعات مربوط به محل حضور او را به نیروهای امریکایی داده بود.

همچنین ستاد امنیتی چهارجانبه عراق، سوریه، ایران و روسیه در دبیرخانه شورای امنیت ملی عراق فعال است که نقش مهمی در مبارزه با تروریسم داشته است.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا