اقتصادیخبر اولسیاسی

سفر رئیسی به دمشق با امضای توافقاتی در بخش انرژی و برق همراه خواهد بود

همزمان با اعلام سفر رئیس جمهور ایران به سوریه، منابع سوریه ای از امضای توافقات تازه میان دو کشور در زمینه انرژی و برق خبر دادند.

میدل ایست نیوز: همزمان با اعلام سفر رئیس جمهور ایران به سوریه، منابع سوریه ای از امضای توافقات تازه میان دو کشور در زمینه انرژی و برق خبر دادند.

به گزارش «الشرق الاوسط»، روزنامه «الوطن» سوریه به نقل از منابع مطلع گفت که دولت این کشور در حال اجرای تمهیدات لازم برای امضای توافقنامه های جدید با ایران در زمینه انرژی و برق در سفر رئیس جمهور ایران به سوریه است.

بر اساس این گزارش، دو کشور در حال مذاکره درباره خط اعتباری جدید برای اجرای پروژه های برق در سوریه توسط ایران هستند و ایران تاسیس نیروگاه های برقی جدید را در این مذاکرات بررسی خواهد کرد.

قرار است رئیس جمهور ایران در سفر خود به سوریه که روز چهارشنبه (3 مه) انجام می شود، با «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه و سایر مقامات بلندپایه این کشور دیدار کند ضمن اینکه بازدیدی هم از برخی مناطق دمشق و حومه آن خواهد داشت.

پیش از این، «مهرداد بذرپاش»، وزیر راه و شهرسازی ایران در سفر به سوریه و مذاکره با مقامات سوریه ای، تأکید کرده بود که طرفین علاوه بر بخش انرژی، در بخش های دیگری از جمله گذرگاه ریلی و افزایش تعداد پرواز و کمک به ناوگان حمل و نقل سوریه و راه اندازی بندر الحمیدیه و خطوط دریایی بین دو کشور مذاکره کرده اند.

همزمان، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ایران، امروز (سه شنبه) در نشست خبری هفتگی خود اظهار داشت: فردا رئیس جمهور با دعوت رسمی آقای بشار اسد به کشور سوریه سفر خواهند کرد. این سفر پس از ۱۳ سال صورت خواهد گرفت و در استمرار دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و با محوریت تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و سوریه و محور مقاومت خواهد بود.

وی به خبرگزاری رسمی «ایرنا» در خصوص سفر رئیس جمهور به سوریه و اهداف این سفر گفت: رییس جمهور بعد از ۱۳ سال به دعوت رسمی بشار اسد فردا به سوریه سفر خواهد کرد. پیش از این بشار اسد، رییس جمهور سوریه دومرتبه به ایران سفر کرده بود.

وی تصریح کرد: این سفر برای دو کشور و جبهه مقاومت سفر راهبردی است، آمادگی همکاری دو کشور در بالاترین سطح قرار دارد و آمادگی همکاری در حوزه موجود از سوی دو کشور اعلام شده است.

بهادری جهرمی با اشاره به محوریت اصلی سفر گفت: محوریت این سفر بیشتر در حوزه های اقتصادی است، قبلا دو کشور همکاری های موفقی در حوزه های مختلف مثل حوزه  امنیتی و مبارزه با تروریسم داشته اند.همانگونه که در فصل مبارزه با تروریسم همکاری ها موثر و جدی و تایین کننده بوده ، با توجه به امکانات و توان فنی مهندسی ایران، در فصل سازندگی دو کشور به خوبی می توانند در کنار یکدیگر بایستند.

وی با بیان این‌جمله که این سفر مزایای اقتصادی برای دو کشور خواهد داشت، بیان‌کرد: سعی شده ظرفیت های بخش خصوصی در این سفر مورد توجه قرار گیرد که امکان بهره برداری ظرفیت های تجاری اقتصادی و توان های خدمات فنی مهندسی داخلی در سازندگی سوریه و بهره برداری از بازار برای فعالان ایرانی وجود داشته باشد.

سخنگوی دولت با اشاره به سایر اهداف این سفر گفت: در این سفر سایر حوزه ها نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. به طور مثال برنامه برای تسهیل و تقویت زوار ایرانی در کشور سوریه که اقدامات مقدماتی آن  انجام شده است. تسهیل و تقویت ناوگانی هوایی دو کشور و تقویت آموزش زبان فارسی در این کشور و سایر حوزه ها در مناسبات قرار دارد.

وی تاکید کرد که سعی می شود دیپلماسی همسایگی در امتداد میدان قرار گیرد تا امکان بهره برداری مشترک برای دو ملت فراهم باشد.

منبع
میدل ایست نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا