اقتصادی

صادرات بخش خصوصی قطر 17.5 درصد رشد داشته است

اتاق بازرگانی قطر در گزارش خود اعلام کرد صادرات بخش خصوصی این کشور در 3 ماهه ابتدایی سال جاری 17.5 درصد رشد داشته و به عدد 2.5 میلیارد دلار رسیده است.

میدل ایست نیوز: اتاق بازرگانی قطر در گزارش خود اعلام کرد صادرات بخش خصوصی این کشور در 3 ماهه ابتدایی سال جاری 17.5 درصد رشد داشته و به عدد 2.5 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش «الخلیج آنلاین» طبق گواهی های مبدأ، ارزش صادرات عمومی قطر در 3 ماهه ابتدایی سال جاری با افزایش سالیانه 32.3 درصد به حدود 2 میلیارد دلار رسیده است.

همچنین طبق گواهی مبدأ کشورهای شورای همکاری، ارزش صادرات از طریق این کشورها 26.8 درصد افزایش داشته و به حدود 400 میلیون دلار رسیده است.

این در حالی است که صادرات گواهی های مبدأ منطقه عربی 52.5 درصد کاهش داشته و به 38.25 میلیون دلار رسیده است.

اتاق بازرگانی قطر توضیح داد که افزایش ارزش صادرات عمدتا مربوط به گروه روغن های پایه و روغن های صنعتی است که طی سه ماهه نخست امسال با رشد 222 درصدی به حدود یک میلیارد و 550 میلیون دلار رسید.

طبق گواهی های مبدأ صادر شده از اتاق بازرگانی قطر، کشورهای آسیایی به استثنای کشورهای شورای همکاری و کشورهای عربی، در صدر فهرست مقاصد اصلی صادرات بخش خصوصی قطر قرار دارند.

این کشورها مجموعا 68.1 درصد معادل یک میلیارد و 700 میلیون دلار از مجموع این صادرات را تشکیل می دهد.

کشورهای شورای همکاری نیز با 16.8 درصد معادل 420 میلیون دلار در رتبه دوم صادرات بخش خصوصی قطر قرار دارند.

در رتبه سوم نیز گروه کشورهای اتحادیه اروپا با بیش از 12 درصد معادل 300 میلیون دلار از مجموع صادرات بخش خصوصی قطر قرار دارند.

در مجموع 96 کشور طی 3 ماهه ابتدایی سال 2023 پذیرای صادرات بخش خصوصی قطر بوده اند.

چین در صدر فهرست شرکای تجاری قطر در 3 ماهه اول سال جاری است و به تنهایی بیش از 34 درصد معادل 850 میلیون دلار از مجموع صادرات بخش خصوصی قطر را به خود اختصاص داده است.

هند نیز با سهم 26 درصدی معادل 660 میلیون دلار در رتبه دوم مقاصد صادرات بخش خصوصی قطر قرار دارد.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا