خبر اولسیاسی

نیروهای سیاسی اقلیم کردستان برای حل اختلافاتشان دست به دامن السودانی شدند

انتظار می رود نخست وزیر عراق در روزهای پیش رو برای نزدیکی آراء اتحادیه میهنی و حزب دموکرات در حل بحران سیاسی پیچیده چند ماهه میانجیگری کند.

میدل ایست نیوز: انتظار می رود نخست وزیر عراق در روزهای پیش رو برای نزدیک کردن آراء دو حزب اصلی اقلیم کردستان عراق، یعنی اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان، در حل بحران سیاسی پیچیده چند ماهه میانجیگری کند.

به گزارش روزنامه رسمی «الصباح» عراق، درخواست این میانجیگری از سوی نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، بود که اخیرا به بغداد سفر کرد و پیش از مشارکت در مجمع بغداد با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، دیدار داشت.

روشن است نزدیکی سیاسی میان بغداد و اربیل منجر شد تا ورود نخست وزیر عراق به مسائل داخلی اقلیم کردستان که مدت ها احزاب این منطقه از ورود بغداد به آن اجتناب می کردند، مورد پذیرش واقع شود.

برخی معتقدند نزدیکی احزاب چارچوب هماهنگی به اتحادیه میهنی کردستان، ممکن است دست بالا را به السودانی در یافتن راه حل بحران سیاسی در اقلیم کردستان عراق بدهد؛ به ویژه که حزب دموکرات کردستان همچنان بر موعد اعلام شده انتخابات پارلمانی ایالتی اقلیم، اصرار دارد بی آنکه توافقی در خصوص سایر مسائل موجود از جمله انتخاب شورای کمیساریای جدید و اصلاح قانون انتخابات در اقلیم کردستان عراق به دست آمده باشد.

نچیروان بارزانی در جریان مجمع بغداد گفته بود: تحریم دولت اقلیم کردستان توسط وزرای اتحادیه میهنی، به نفع دولت نیست؛ من و نخست وزیر اقلیم کردستان از آنان خواستیم به مسیر حل مشکلات بازگردند.

برهان شیخ رئوف، عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت: نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، از محمد شیاع السودانی، نخست وزیر دولت فدرال عراق خواست تا برای حل اختلافات دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان ورود کند.

وی افزود: تاکنون خبری پیرامون اقدامی از جانب السودانی برای نزدیک ساختن آراء نشنیده ایم، اما از هر اقدام و میانجیگری در این زمینه استقبال می کنیم.

میانجیگری دولت عراق برای ازسرگیری پروازهای ترکیه به سلیمانیه

دیار عقراوی، دیگر عضو اتحادیه میهنی کردستان گفت: دعوت بارزانی از السودانی برای میانجیگری، ناشی از پیچیده شدن مشکلات میان دو حزب اقلیم کردستان عراق و نیز وخامت اوضاع است.

وی افزود: افزایش این مشکلات و عدم حل اختلافات موجود میان طرفین، در زندگی روزمره مردم اقلیم کردستان عراق تاثیر گذاشته و بازتاب منفی آن بر بغداد خواهد بود.

وی همچنین خاطرنشان ساخت که اتحادیه میهنی از اقدامات برای حل اوضاع به ویژه اگر از جانب شخص نخست وزیر عراق باشد، استقبال می کند.

عقراوی ادامه داد: طرف های منطقه ای و جهانی زیادی از جمله معاون وزارت خارجه امریکا اقدام به میانجیگری و دیدار با طرفین اقلیم کردستان کردند؛ همچنین قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان از هرگونه اقدام برای حل مشکلات موجود با حزب دموکرات استقبال کرد.

اما صبحی المندلاوی، عضو حزب دموکرات کردستان عراق، وجود هرگونه تلاش برای وارد کردن السودانی به عنوان طرف میانجی با اتحادیه میهنی را تکذیب کرد و گفت: شخصا معتقد نیستم که ما از طرفی برای میانجیگری بین خود و اتحادیه میهنی درخواست ورود می کنیم؛ چراکه کانال های ارتباطی میان طرفین اقلیم کردستان وجود دارد و به همین علت به طرف سومی برای ورود احتیاج نداریم.

در پی شدت گرفتن اختلافات میان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی، وزرای اتحادیه میهنی در دولت ایالتی ماه هاست که در جلسات کابینه ایالتی شرکت نمی کنند.

اتحادیه میهنی، حزب دموکرات کردستان را به تک‌روی در مدیریت اقلیم و تسلط بر منابع مالی و تبعیض پروژه های خدماتی و بودجه و اختصاص آن به مناطق و نیز به حاشیه راندن خود متهم می کند.

در برابر، حزب دموکرات تأکید می کند که اتحادیه میهنی خواستار مطالباتی فراتر از وزن سیاسی و سهم پارلمانی خود است.

اخیرا موضوع حمایت اتحادیه میهنی از پ.ک.ک. نیز عامل تازه ای در اختلافات دو حزب شده است.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا