اجتماعیخبر اولسیاسی

استفاده از سلاح‌های نیمه‌سنگین و پهپاد در نزاع‌های عشیره‌ای عراق

هیچ سرشماری رسمی از تعداد اسلحه در جامعه عراق وجود ندارد، ولی برآوردها حاکی از اعداد متفاوتی بین 13 تا 15 میلیون سلاح متوسط ​​و سبک است.

میدل ایست نیوز:  درگیری ‌های میان عشائر در شهرهای جنوب و مرکز عراق با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین توسط طرف های درگیر وارد مرحله جدیدی شده است. این پهپادها با هدف فیلم برداری از طرف مقابل و اطلاع از مکان آنها مورد استفاده قرار می گیرند.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، این تحولات، بهبود امنیت در این استان ها را که با ایجاد آشتی میان عشائر متخاصم توسط دولت در حال انجام بوده است از بین می برد.

معمولا شهروندان بی گناه قربانی این درگیری ها هستند که گاهی بدون دخالت طرف سومی از میان عشائر به پایان نمی رسند.

این درگیری ها بدون هیچ گونه مداخله ای از سوی نیروهای امنیتی صورت می گیرند که گاه عقب نشینی می کنند تا حضورشان به عنوان حمایت از یکی از دو طرف درگیری مسلحانه تعبیر نشود.

این درگیری ها به سرعت به آنچه شبیه جنگ های خیابانی است تبدیل می شوند که در آن سلاح های سنگین و متوسط استفاده می شود.

معادله قدرت میان دولت و عشائر تعادل را میان دو طرف نمی پذیرد و قدرت دولت، قدرت عشائر را تضعیف می کند و ضعف دولت باعث تقویت قدرت عشائر می شود.

در مدت اخیر، یک درگیری میان دو عشیره به مدت 48 ساعت رخ داد که تعدادی کشته و ده ها زخمی از دو طرف درگیری برجای گذاشت، علاوه بر خسارت های مالی بسیاری که به خانه ها در منطقه النصر در استان ذی قار در جنوب عراق در پی کشته شدن شیخ یکی از این دو عشیره و زخمی شدن پسرش وارد شده است.

در این درگیری ها، انواع سلاح های سبک و متوسط، از جمله آرپی جی و انواع مسلسل مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته منابع امنیتی و محلی در استان ذی قار، درگیری های ویرانگری که در استان های جنوبی کشور، به ویژه در استان ذی قار رخ می دهند به طور مستقیم امنیت را تهدید می کنند، به ویژه که درصد قابل توجهی از قربانی ها از افراد غیرمسلح هستند که خارج از دو طرف درگیری اند.

همچنین در درگیری های خونباری که در این استان رخ داد زنی کشته شد که کیسه های مواد غذایی را حمل می کرد.

یک منبع امنیتی از فرماندهی پلیس ذی قار که خواست نامش فاش نشود گفت که نیروهای امنیتی رسمی ضعیف هستند و نمی توانند عملیات حمله یا دستگیری یا اعمال قانون را انجام دهند، زیرا با این کار وارد دشمنی با عشائر می شوند.

به گفته این منبع، در چنین شرایطی، فرماندهی امنیت به طرف های عشائری دیگر اجازه می دهد که مداخله کنند تا به راه حل یا آتش بس دست یابند.

وی در ادامه افزود که عشائر به مقدار بسیار اسلحه می خرند و کمک های مالی را به صورت سلاح جمع آوری می کنند و همچنین به این نکته اشاره کرد که عشائر دارای افراد بسیاری در موسسه های امنیتی هستند و بنابراین از این موسسه ها هم سلاح دریافت می کنند.

همچنین «علی الحجیمی»، فعال مدنی گفت که قوه قضاییه مسائل مربوط به عشائر را نادیده می گیرد و به حقوق قربانیان و پیگرد قانونی افراد مسئول در کشتار غیرنظامیان اهمیتی نمی دهد.

هیچ سرشماری رسمی از تعداد اسلحه ها در جامعه عراق وجود ندارد، ولی برآوردها حاکی از اعداد متفاوتی بین 13 تا 15 میلیون سلاح متوسط ​​و سبک است.

مهم ترین آنها تفنگ های کلاشنیکف، پی کی سی و آر پی کی روسی و نیز خمپاره ها و آر پی جی هستند که اخیراً در درگیری های عشائری در جنوب و مرکز کشور به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته اند.

شبه نظامی ها و گروه های مسلح و همچنین عشائر دارای این سلاح ها هستند و این در حالی است که مردم عراق تمایل دارند که سلاح را در خانه های خود نگهداری کنند.

این کار به عنوان یک فرهنگ جدید پس از حمله امریکا به عراق و در پی از بین رفتن امنیت و ضرورت دفاع مردم عراق از خود در برابر سارقین و متجاوزین رواج یافته است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا