اقتصادیخبر اول

ترکیه مقصد محبوب شرکت‌های آلمانی برای سرمایه‌گذاری

شرکت های آلمانی در بازارهای ترکیه که مقصد مطلوب و جذابی برای سرمایه گذاری های خارجی است، فعالیت می کنند.

میدل ایست نیوز: شرکت های آلمانی در بازارهای ترکیه که طی هزاره کنونی به دلایل جغرافیایی، لجستیکی و کارگران ماهر، به مقصد مطلوبی برای گسترش سرمایه گذاری های خارجی تبدیل شده است، فعالیت می کنند.

به گزارش آناتولی، بینار ارصوی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آلمان و ترکیه گفت که سرمایه گذاری های شرکت های آلمانی در ترکیه از سال 2002 به حدود 11.5 میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود که شمار شرکت های آلمانی در ترکیه حدود 8 هزار شرکت ارزیابی می شود و سهم آلمان از سرمایه گذاری های خارجی مستقیم در ترکیه به 6.4 درصد می رسد.

طی سال گذشته، ارزش سرمایه گذاری های آلمان در ترکیه به 697 میلیون دلار رسیده که اکثر آن عبارت از سرمایه گذاری های بلندمدت است که هزاران فرصت شغلی در ترکیه ایجاد می کند.

شرکت های اصیلی در میان شرکت های آلمانی عامل در ترکیه حضور دارند که قدمت برخی از آنها بیش از صد سال است، شرکت های آلمانی در زمینه های مختلف از تولید صنعتی در بخش های مختلف از جمله خرده و عمده فروشی، خدمات لجستیکی و توزیع و پخش فعالیت می کنند.

ترکیه به مقصد مطلوبی برای سرمایه گذاری های خارجی تبدیل شده است و دلیل آن محیط سرمایه گذاری جذاب علاوه بر کارگران ماهر و ویژگی های لجستیکی علاوه بر موقعیت جغرافیایی این کشور است.

اخیرا دشواری های نوسان زنجیره های تامین به بارزترین چالش های تجارت و سرمایه گذاری جهانی تبدیل شده است تا ترکیه از موقعیت جغرافیایی خود میان سه قاره استفاده کند و به مرکز جهانی کالا میان شرق و غرب تبدیل شود.

به نظر ارصوی، با وجود جنگ اوکراین و دوره انتشار ویروس کرونا که دو سال به طول انجامید، اقتصاد ترکیه طی سال گذشته با قدرت رشد کرد و رکوردهای جدیدی در صادرات به ثبت رساند.

وی گفت که حجم تجارت خارجی دوجانبه به سطح قابل توجهی رسیده و رقم 41 میلیارد دلار در سال 2021 را ثبت کرده و با ثبت رکورد جدید در سال 2022 از 45 میلیارد دلار فراتر رفته است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آلمان و ترکیه تصریح کرد که آلمان همچنان مهم ترین بازار برای صادرکنندگان ترکیه ای است.

کسری تجارت خارجی بین دو کشور طی ده سال گذشته از 11 میلیارد دلار به 2.8 میلیارد دلار رسیده و این بدان معناست که تراز تجاری بین دو کشور به نفع ترکیه در حال رشد است.

ارصوی اشاره کرد که ترکیه توانسته از فرصت استفاده کرده و به بازار صادرات به اروپا و به ویژه آلمان تبدیل شود؛ کشوری که جایگاه ویژه ای در بخش صنایع خودرو و تجارت ابزار آلات و تجهیزات مکانیکی دارد.

وی افزود که ترکیه دیگر، تنها، وارد کننده کالاها و ابزار آلات صنعتی نیست بلکه به تامین کننده این کالاها نیز تبدیل شده است.

وی تصریح کرد که ترکیه با توجه به موقعیتی که به عنوان عضو اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا، دارد، جایگاه ویژه ای دارد و شریک تجاری مهم و مقصد سرمایه گذاری شرکت های آلمانی است.

ارصوی گفت که ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی متمایزش، پل هوایی طبیعی بین قاره های آسیا، اروپا و آفریقاست و پایگاه لجستیکی فعالی برای بازارهای مهم در مناطق مجاور ایجاد می کند.

به گفته ارصوی، علاوه بر این ترکیه به دلیل داشتن زیرساخت مناسب برای انرژی، خدمات لجستیکی و کارگر حرفه ای و شایسته، فرصت های جذابی ایجاد می کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آلمان و ترکیه تاکید کرد که مساله تحول سبز به ویژه در حوزه انرژی تجدیدپذیر و هیدروژن سبز، اهمیت خاصی در ترکیه دارد بنابراین گروهی از شرکت های آلمانی در این دوره سعی در ایجاد کارگروهی برای شرکت های عضو از بخش انرژی آلمانی که در زمینه برنامه ریزی و سرمایه گذاری در حوزه انرژی فعال هستند، دارد.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا