اقتصادی

کسری بودجه عربستان در پی کاهش درآمدهای نفتی

کاهش درآمدهای نفتی عربستان به میزان 3 درصد منجر به کسری بودجه 773 میلیون دلاری این کشور طی سه ماه نخست سال جاری شد.

میدل ایست نیوز: کاهش درآمدهای نفتی عربستان به میزان 3 درصد منجر به کسری بودجه 773 میلیون دلاری این کشور طی سه ماه نخست سال جاری شد.

به گزارش الشرق، پیش از این صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده بود که درآمدها و هزینه های عربستان در بودجه سال جاری در صورتی که قیمت هر بشکه نفت کمتر از 80 دلار باشد، تراز نخواهد بود.

این پیش بینی بدان معناست که اگر قیمت نفت خام در محدوده کنونی باشد، عربستان مجددا با کسری بودجه مواجه خواهد شد و این در حالی است که سال گذشته، اولین مازاد بودجه سالانه از حدود یک دهه را محقق کرده بود.

درآمد نفتی عربستان در سه ماه نخست سال جاری به 47.6 میلیارد دلار رسید. در مقابل، درآمدهای غیر نفتی عربستان در سه ماه نخست سال 2023 نیز با رشد حدود 9 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به بیش از 27.2 میلیارد دلار رسید.

با وجود اینکه کسری بودجه سه ماه نخست امسال، نشان دهنده بهبود قابل توجه در مقایسه با سه ماه آخر سال گذشته است اما اگر به سه ماه نخست سال گذشته مقایسه شود، با کاهش شدید رو به رو است.

براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت دارایی عربستان، درآمد کل عربستان در سه ماه نخست سال جاری 74.6 میلیارد دلار بوده در حالی که هزینه های عربستان در این مدت به 75.4 میلیارد دلار رسیده است.

وزارت دارایی عربستان اعلام کرده است که کسری کنونی را به صورت کامل با استقراض خارجی پوشش می دهد.

منبع
الشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا