سیاسی

بازگشت آرامش به نوار غزه و اعلام آمارهای نهایی خسارت‌های طرفین

با آغاز اجرای آتش‌بس میان فلسطین و اسرائیل پس از 5 روز حملات اسرائیل، که 33 شهید به جای گذاشت، از نیمه شب گذشته آرامش به نوار غزه بازگشت.

میدل ایست نیوز: با آغاز اجرای آتش‌بس میان فلسطین و اسرائیل پس از 5 روز حملات اسرائیل، که 33 شهید به جای گذاشت، از نیمه شب گذشته آرامش به نوار غزه بازگشت.

به گزارش «الجزیره» با آغاز آتش بس، مردم مناطق گوناگون نوار غزه در تظاهراتی خودجوش ضمن ابراز شادی شعارهایی در حمایت از گروه‌های مقاومت سردادند.

با وجود این، منابعی در ارتش اسرائیل از بمباران یک برج دیده‌بانی در شرق غزه پس از آغاز اجرای آتش‌بس خبر دادند.

توافق آتش‌بس دربردارنده موادی درباره توقف حملات به غیر نظامی و تخریب خانه‌ها و هدف قرار دادن افراد است.

در متن این توافق که خبرگزاری «رویترز» آن را منتشر کرده، آمده که «بنا به موافقت طرفین، دولت مصر آتش‌بس میان فلسطین و اسرائیل را در رأس ساعت 22 روز شنبه (13 مه) اعلام می‌کند.»

این متن افزوده که با اجرای آتش‌بس، «طرفین به توقف درگیری‌ها و خودداری از حمله به غیر نظامیان و تخریب خانه‌ها و حمله به افراد متعهد می شوند».

در ادامه مصر از طرفین درگیر خواسته که به اجرای توافق پایبند باشند و تأکید کرده که این روند را پیگیری می‌کند.

با اعلام بیانیه آتش‌بس، «داود شهاب» سخنگوی جهاد اسلامی اعلام کرد که این جنبش با آتش‌بس اعلام‌شده از جانب مصر موافق است و تا زمانی که اشغالگران به آن پایبند باشند به آن پایبند خواهد بود.

وی افزود که پذیرش این توافق پس از دریافت تعهد درباره توقف ترور و توقف حمله به خانه‌ها و غیر نظامیان است.

«زیاد النخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی نیز، در سخنانی تأکید کرد که مقاومت فلسطین فرصت ایجاد تفرقه و اختلاف میان گروه‌های فلسطینی را از دشمن گرفت و افزود که پاسخ گروه‌های مقاومت به دشمنی مجهز به دستگاه‌های ویرانگر، با وسایل ساده انجام شد.

وی گفت که اسرائیل می‌خواست که مقاومت را غرق در خون کند اما مقاومت استوار ماند.

اتاق مشترک گروه‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه‌های مقاومت با وحدت خود نقشه دشمن را نقش بر آب کردند و نشان دادند که در به چالش کشیدن دشمن تواناتر هستند.

این بیانیه افزوده که گروه‌های مقاومت به صورت متحد وارد جنگ شدند و تا پایان درگیری وحدت خود را حفظ کردند و محاسبات دشمن را بر هم زدند و با موفقیت توانستند دستگاه‌های امنیتی دشمن را درگیر کنند و جبهه داخلی دشمن را تضعیف کنند.

کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای از اعلام آتش‌بس در غزه استقبال و تأکید کرد که مقامات امریکایی برای رسیدن به آتش‌بس با شرکای منطقه‌ای در تماس دائم بودند.

در بیانی کاخ سفید از تلاش‌های مؤثر رئیس جمهور مصر در رسیدن به آتش‌بس قدردانی شده است.

با پایان درگیری‌ها، «ستاره داود سرخ» اسرائیل آمار نهایی تلفات اسرائیل را دو کشته و 75 زخمی اعلام کرد که یکی از آنها یک کارگر فلسطینی بوده است.

این نهاد اسرائیلی تأکید کرد که از میان آسیب دیدگان 32 تن جراحت جسمی دیده‌اند.

از سوی دیگر، وزارت بهداشت فلسطین از کشته شدن 33 فلسطینی از جمله 6 کودک و 3 زن و 6 تن از فرماندهان ارشد سرایا القدس و زخمی شدن 147 تن خبر داد.

همچنین در حملات اسرائیل 20 خانه در نوار غزه تخریب شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا