اقتصادیسیاسی

اقلیم کردستان عراق: در انتظار توافق نهایی بغداد و ترکیه برای صادرات نفت هستیم

کابینه اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که در انتظار دستیابی به توافق نهایی بین دولت فدرال عراق و دولت ترکیه برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم است.

میدل ایست نیوز: کابینه اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که در انتظار دستیابی به توافق نهایی بین دولت فدرال عراق و دولت ترکیه برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم است.

به گزارش «رووداو»، «مسرور بارزانی»، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و «قباد طالبانی»، نایب رئیس مجلس اقلیم طی نشست هفتگی با سایر وزرا بر این موضوع تاکید کردند.

مسرور بارزانی در این نشست گفت که اقلیم کردستان عراق به تمام تعهدات خود پایبند بوده است و اکنون در انتظار دستیابی به توافق نهایی بین دولت فدرال عراق و ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم است.

وی تاکید کرد که دولت فدرال باید مبالغ لازم را تا زمان تصویب پیش نویس قانون بودجه عمومی به اقلیم بفرستد تا درآمد کارمندان پرداخت شود.

همچنین بارزانی از بازگشت فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان به نشست های هیئت دولت ابراز خرسندی کرد.

پیش از این، «کمال محمد»، وزیر منابع طبیعی اقلیم از سر گیری صادرات نفت اقلیم به ترکیه را تکذیب کرده بود.

وی گفت که صادرات نفت از اقلیم به ترکیه از شنبه آینده آغاز نخواهد شد و با وزیر نفت عراق در این زمینه گفت و گو کرده ایم.

محمد یادآور شد که چندین توافقنامه با شرکت ملی نفت سومو منعقد کرده ایم و این شرکت موضوع را با ترکیه در میان گذاشته است و هم اکنون منتظر پاسخ ترکیه هستیم.

همچنین وزیر منابع طبیعی اقلیم گفت که وزیر نفت عراق تاکید کرده است که دولت آماده ازسرگیری صادرات نفت اقلیم به ترکیه است.

پیش از این وزیر نفت عراق، از زیان روزانه 500 هزار بشکه‌ای عراق بابت توقف صادرات نفت شمال خبر داد.

روز پنجشنبه گذشته وزارت نفت عراق در بیانیه ای اعلام کرد که شرکت بازاریابی نفت عراق به شرکت بوتاش ترکیه از آغاز مجدد صادرات و بارگیری نفت شمال عراق از روز شنبه 13 ماه خبر داده است.

وزیر نفت عراق اشاره کرد که عقد قرارداد با شرکت های بین المللی برای فروش و بازاریابی نفت خام از بندر جیهان ترکیه براساس سازوکارهای شرکت بازاریابی نفت عراق، به پایان رسیده است.

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا