سیاسی

کنعانی: امریکا امنیت دریانوردی و تجارت را به مخاطره می‌اندازد

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که امریکا امنیت دریانوردی و تجارت رسمی و بین‌المللی را به مخاطره می‌اندازد و با گستاخی تمام ایران را متهم می کند.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا در خصوص امنیت دریانوردی در منطقه و تنگه هرمز اظهار داشت: ادعاها و اتهامات تکراری مقامات امریکایی عليه ايران در ارتباط با امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز را کاملا مردود و بی اساس می‌دانيم.

براساس بیانیه وزارت خارجه ایران، کنعانی افزود: ایران مؤثرترین کشور تأمین‌کننده امنیت دریانوردی درآب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است و همواره تضمین کننده عبور بی‌ضرر کشتی‌ها و شناورها از تنگه هرمز بوده است.

کنعانی تصریح کرد: اقدام اخیر بعمل آمده در ارتباط با دو کشتی توقیف شده، به دلیل تخلف این دو کشتی و مستند به احکام قضایی و با هدف مقابله با رفتارها و اقدامات مخل مقررات بین‌المللی دریانوردی بوده است.

کنعانی اظهار داشت: طرح اتهامات ضدایرانی مقام امریکائی در حالی صورت می گیرد که این کشور طی دهه‌های طولانی با سیاست‌های مداخله‌جویانه و مخرب خود، به ايجاد و تشديد بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه خليج فارس مشغول بوده و اتهام زنی‌های جديد به ایران نيز بهانه جویی و با هدف توجیه ادامه و یا افزایش حضور مداخله جویانه در منطقه صورت می گيرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: برخلاف اظهارات مقام امریکایی، این دولت امریکاست که با توسل به اقدامات مغایر با حقوق درياها و توقیف و ضبط برخی محموله‌های نفتی ایران در آب‌های آزاد بین‌المللی، امنیت دریانوردی و تجارت رسمی و بین‌المللی را به مخاطره می‌اندازد و با گستاخی تمام ایران را متهم می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران گسترده ترین مرز و بیشترین منافع و مسؤلیت را در حفظ و تامین امنیت در منطقه و تنگه هرمز دارد و حضور و اقدامات بی ثبات کننده نيروهای امریکایی، مسؤلیت ایران در تضمين امنيت منطقه و تنگه هرمز و نيز برخورد با متخلفین و قانون شکنان را دوچندان می سازد.

کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ادامه حضور نیروهای نظامی خارجی در آبهای منطقه را تهدیدی علیه امنیت دریانوردی در این پهنه آبی راهبردی می‌داند و بر این باور است که کشورهای منطقه توانایی پاسداری از صلح و امنیت دریانوردی در آن بدون حضور بیگانگان را دارند.

منبع
وزارت خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا