اقتصادیسیاسی

موافقت عراق با تمدید صادرات سوخت به لبنان با افزایش 50 درصدی

عراق قرارداد صادرات سوخت به لبنان را با افزایش 50 درصدی مقدار سالانه تمدید کرد.

میدل ایست نیوز:عراق قرارداد صادرات سوخت به لبنان را با افزایش 50 درصدی مقدار سالانه تمدید کرد.

 به گزارش «الفرات نيوز»، وزارت انرژی و آب لبنان طی بیانیه ای اعلام کرد که هیئت دولت عراق با پیشنهاد «ولید فیاض»، وزیر انرژی و آب دولت پیشبرد امور لبنان، مبنی بر فروش سوخت برای فعالیت نیروگاه های برق و کارخانه های تولید غذا در آغاز فصل تابستان موافقت کرده است.

همچنین وزارت انرژی و آب لبنان گزارش داد که عراق با انعقاد قرارداد جدید با شروط بازرگانی متفاوتی برای تامین سالانه حدود 2 میلیون تن نفت خام موافقت کرده است و این قرارداد با استانداردهای وضع شده توسط موسسه برق لبنان همسو است.

همچنین الفیاض از دولت عراق به ویژه «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر این کشور و «حیان عبدالغنی»، وزیر نفت عراق و «احسان العوادی»، مدیر دفتر نخست وزیر و تمام کسانی که در موفقیت این اقدام نقش داشتند تشکر کرد.

هفته گذشته، کابینه عراق موافقت کرد تا برای پاسخ به نیازهای لبنان به مشتقات نفتی، قرارداد عرضه سوخت به این کشور را برای یک سال دیگر تمدید کند.

هیئت دولت عراق همچنین با تعهد شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) برای عرضه سوخت مطابق قرارداد قدیمی، افزایش عرضه نفت سیاه به 1.5 میلیون تن در سال و انعقاد قرارداد جدید برای نفت خام به میزان دو میلیون تن در سال موافقت کرده بود.

در سال 2021 عراق و لبنان توافقی را امضا کردند که به موجب آن بغداد سالانه یک میلیون تُن مازوت به لبنان می‌فروشد و درآمد آن به صورت لیره لبنان در بانک‌های این کشور ذخیره می‌شود و در ازای آن از لبنان کالا و خدمات دریافت می‌کند.

این قرارداد در حالی بسته شده که لبنان به علت مشکلات شدید اقتصادی با کمبود سوخت برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خود مواجه است.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا