سیاسی

اردن: سیاست «اقدام در برابر اقدام» با بشار اسد پیچیده و بدون جایگزین است

وزیر خارجه اردن سیاست اقدام در برابر اقدام مربوط به عادی سازی روابط کشورهای عربی با نظام سوریه را با وجود پایبندی کشورش به آن، پیچیده و سخت دانست.

میدل ایست نیوز: ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، سیاست اقدام در برابر اقدام مربوط به عادی سازی روابط کشورهای عربی با نظام سوریه را با وجود پایبندی کشورش به آن، پیچیده و سخت دانست.

به گزارش «الخلیج آنلاین» این اظهارات الصفدی در گفت و گو با گروهی از اصحاب رسانه بیان شده است.

وزیر خارجه اردن در این گفت و گو به وجود مسائل بسیار مشکل‌زا ازجمله گشودن مرزها و گذرگاه های مسدود میان سوریه با اردن، ترکیه و لبنان اشاره کرد و افزود که مهم ترین موضوع، پرونده آوارگان سوریه و بازگشت تدریجی آنان به وطنشان ولو به کندی است.

الصفدی توضیح داد که سیاست اقدام در برابر اقدام برای یافتن راه حل بحران سوریه، فرآیندی سخت و پیچیده خواهد بود اما در مقیاس دیپلماسی اردن تنها راه در دسترس است.

چهارشنبه گذشته الصفدی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، پیرامون تبعات کاهش حمایت بین المللی از پناهندگان سوری و کاهش سطح برنامه های سازمان ملل گفت وگو کرد.

وزیر خارجه اردن تاکید کرد که پاسخ به نیازهای پناهندگان یک مسئولیت جمعی برای جامعه بین الملل و نه فقط مسئولیت کشورهای میزبان است.

وی توضیح داد که اردن از ظرفیت خود برای پذیرش پناهندگان فراتر رفته و باید تلاش ها برای آماده سازی زیرساخت ها برای بازگشت داوطلبانه سوری ها به کشورشان تشدید شود.

الصفدی اشاره کرد که بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشورشان در اسرع وقت، تنها راه حل ریشه ای این بحران است.

گوترش نیز از نقش بشردوستانه مهم اردن در میزبانی از پناهندگان و ارائه خدمات حیاتی به آنها تقدیر کرد.

طرح پیشنهادی اردن شاهد اقدام برای تغییر تدریجی رفتار دمشق در ازای مشوق‌هایی است که به دقت برای منافع ملت سوریه تنظیم می‌شود و هدف از آنها اجرای راه حل سیاسی و تلاش برای جلب حمایت روسیه است.

به موجب این طرح، هر پیشنهادی به حکومت سوریه با یک مطالبه همراه است که در آنها تمرکز اصلی بر مسائل انسانی با مشارکت مستقیم کشورهای عربی و رفع نگرانی درباره نبود نقش کشورهای عربی است.

این طرح با یک جدول زمانی درباره پیشنهادهای عرضه شده به دمشق و مطالبات از آن همراه است.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا