اقتصادیخبر اولسیاسی

اعلام جزئیات تازه از پروژه راهبردی «جاده توسعه» در عراق

سخنگوی کابینه عراق با تأکید بر اینکه این کشور نمی خواهد «جاده توسعه» صرفا یک پروژه ترانزیتی باشد، این جاده را یک شریان مهم اقتصادی عراق دانست.

میدل ایست نیوز: سخنگوی کابینه عراق از چشم انداز نخست وزیر این کشور در خصوص جاده توسعه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) اولین کنفرانس بین المللی جاده توسعه با حضور نخست وزیر عراق و وزرای حمل و نقل 10 کشور منطقه در بغداد آغاز به کار کرد.

دراین کنفرانس وزرای حمل و نقل 10 کشور پیرامون ارتقای تفاهمات اولیه میان محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، و رهبران کشورهای عربی و منطقه ای گفت و گو خواهند کرد.

باسم العوادی، سخنگوی کابینه عراق گفت که این کنفرانس برای آشنایی مشارکت کنندگان با این طرح برگزار شده و پس از این کنفرانس، کمیسیون های تخصصی از عراق و نیز کشورهای مایل به شرکت در این طرح، به مذاکرات ادامه می دهند.

وی افزود: جاده توسعه طرحی استراتژیک است، این طرح مسیری داخلی که دو شهر را به هم متصل می کند نیست بلکه مسیری در عراق است که اجزای منطقه را به هم متصل و کالاهای تمامی کشورها را منتقل می کند و هدف اصلی آن اتصال اروپا به کشورهای همسایه جنوب عراق است.

العوادی اعلام کرد: خط استراتژیک راه آهن به میانگین هزار و 175 کیلومتر و جاده زمینی نیز حدود هزار و 190 کیلومتر خواهد بود.

وی افزود: این دو راه در جنوب کشور مسیرهای متفاوتی دارند اما در شمال استان کربلا به یکدیگر می رسند و تا منطقه فیشخابور هم مسیر هستند.

العوادی خاطرنشان کرد: کاربرد این مسیر، حمل و نقل انواع مختلف کالا از اروپا به ترکیه از طرق عراق و سپس به همسایگان جنوبی عراق است؛ همچنین کالاهای کشورهای عربی همسایه جنوبی عراق  از طریق عراق به ترکیه و اروپا منتقل می شود.

وی تاکید کرد که دولت عراق مایل نیست که این مسیر تنها مسیری ترانزیتی باشد بلکه میخواهد به مسیر حیاتی اقتصاد مبدل شود.

سخنگوی کابینه عراق ادامه داد: برنامه ریزی هایی برای شهرک های صنعتی و مسکونی در اطراف این مسیر وجود دارد و این جاده شاهد عبور کانتینرها از 25 کشور خواهد بود.

وی افزود که کالاهایی که از چند و هند و امریکا می آیند در بنادر منطقه تخلیه و سپس به بندر فاو منتقل می شوند و تأکید کرد که این نیازمند تأسیسات گسترده خدماتی و گردشگری اعم از هتل و رستوران و پارکینگ خودرو است.

این مقام عراقی ادامه داد که بدین ترتیب این جاده یک شریان اقتصادی است که اطراف آن شهرهای مسکونی و شهرک های صنعتی بزرگ ساخته خواهد شد.

وی افزود که این پروژه به صورت حاکمیتی اجرا می شود و مالکیت هیچ بخشی از آن به طرفی خارجی فروخته نخواهد شد.

او گفت که این پروژه از 2024 آغاز می شود و در 2028 به بهره برداری می رسد.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا