سیاسی

رشید: ایران و ترکیه باید وضعیت آبی عراق را در نظر بگیرند

رئیس جمهور عراق درباره بحران آب در این کشور تاکید کرد که ایران و ترکیه باید وضعیت آبی عراق را در نظر بگیرند.

میدل ایست نیوز: عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق تاکید کرد که عراق به نقش آفرینی در منطقه بازگشته و از سوی همه حمایت می شود.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، وی در مصاحبه با روزنامه المصری الیوم، گفت که تغییر نظام دیکتاتوری و تمامیت خواه به دموکراسی و آزادی، در هر جامعه ای آسان نیست، ما پیش از 2003 از تاثیرات دیکتاتوری و نظامی تمامیت خواه که منجر به فروپاشی جامعه و قطع روابط با جهان خارج شد، رنج بردیم.

رئیس جمهور عراق گفت که جنگ مشکلات را حل نمی کند بلکه آنها را پیچیده می کند و مشکلات دیگری ایجاد می کند.

وی اشاره کرد که در این صدد، اولویت طی سال های گذشته، از بین بردن تروریسم بوده است و توضیح داد که تروریسم و افراط گرایی، تنها مشکل یک کشور نیست بلکه مشکل منطقه و جهان است.

رشید بیان کرد که گام های ما اکنون، پس از شکست تروریسم، به سمت اجرای برنامه ای شامل خدمت به شهروندان از لحاظ توانمندسازی زیرساخت ها و ارائه خدمات، گسترش آزادی ها، جنگ با فقر و افزایش سطح معیشتی و سقف تامین اجتماعی، از بین بردن بیکاری با فعالسازی بخش خصوصی و تشویق سرمایه گذاری در کشور و بررسی صدور قانون نفت و گاز که عامل مهمی برای حل اکثر مشکلات موجود خواهد بود، می رود.

در خصوص بحران آب نیز رئیس جمهور عراق تاکید کرد که عراق در رابطه با آب رودهای دجله و فرات و ریزابه های آن یک کشور پایین دست است و اکثر ریزابه های عراق با ایران مرتبط است، ترکیه و ایران باید وضعیت آبی ما را در نظر بگیرند.

وی اشاره کرد که روابط دولت فدرال و اقلیم کردستان عراق خوب است اما اختلافاتی در دیدگاه ها وجود دارد که اختلاف نیست و اکثر مسائل را می توان حل کرد.

رشید درباره نزدیک فرهنگ میان ملت ها نیز سخن گفت و بیان کرد که دو ملت عرب و کرد ارتباط فرهنگی قوی و قدیمی و ارتباط اجتماعی و دینی نیز دارند از این رو تقویت فرهنگ ضروری است، افتخار می کنیم که بسیار از رهبران و سران کرد، دارای فرهنگ عربی بسیار قوی از لحاظ زبان، ادبیات و شعر بودند.

رئیس جمهور عراق ضمن تاکید بر موافقت خود با گفت وگوی ایران و عربستان، ابراز امیدواری کرد که این نزدیکی و گفت وگو عامل اصلی تثبیت امنیت و ثبات در کل منطقه باشد.

وی از روابط مستحکم با مصر و دیدارش با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر نیز سخن گفت.

منبع
ریاست جمهوری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا