اقتصادیسیاسی

2.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری روسیه در صنعت نفت ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه از سرمایه‌گذاری 2.7 میلیارد دلاری روسیه در صنعت نفت ایران خبر داد و آن را 45 درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی در ایران اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به سرمایه‌گذاری 2.7 میلیارد دلاری این کشور در صنعت نفت ایران، گفت: مطابق آمارهای اعلام شده و بر اساس توافق دو کشور سهم استفاده از پول دو کشور در مبادلات اقتصادی با حذف دلار تاکنون به 60 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی «ایرنا» تابان در مورد توسعه روابط ایران و روسیه، اظهار داشت: کنفدراسیون روسیه پس از شروع درگیری‌های منطقه‌ای با اوکراین تحت تحریم کشورهای غربی قرار گرفت که می‌توان این تحریم‌ها را از نظر شدت با تحریم‌های ایران مقایسه کرد؛ در نتیجه آن علاقه به همکاری میان دو کشور بیش از پیش افزایش یافت.

وی افزود: در سفر ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران به روسیه دو کشور توافق کردند تا حجم تبادلات تجاری به 10 میلیارد دلار برسد؛ همچنین رییس کل بانک مرکزی ایران و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با هدف گسترش روابط اقتصادی و پولی و بانکی بین دو کشور به روسیه سفر کردند.

وی ادامه داد: روسیه و ایران با راه‌اندازی یک سیستم تسویه‌حساب با استفاده از ارزهای خود شروع به برداشتن برخی گام‌ها اما بالقوه مهم برای حذف دلار آمریکا از تجارت دو جانبه خود کرده‌اند.

تابان تاکید کرد: قرارداد بین بانک‌های مرکزی روسیه و ایران که به طور رسمی در 29 ژانویه برای اتصال سیستم‌های انتقال بین بانکی آنها به امضا رسید بسیار حائز اهمیت است و با تایید مقامات روسی روبل و ریال در تسویه‌های متقابل از 60 درصد فراتر رفته که موفقیت استفاده مشترک از سیستم‌های پرداخت ملی میر و شتاب را تایید کرد.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: این روند نه‌تنها تحریم‌های غرب را دور می‌زند، بلکه می‌تواند مسائل مربوط به همکاری‌های دو جانبه سودمند و افزایش تجارت را حل کند که مطابق آمارهای رسمی اکنون بیش از 40 درصد تجارت بین دو کشور به روبل است.

وی تاکید کرد: روسیه به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی ایران تبدیل شده که 2.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در دو پروژه نفتی ایران سرمایه گذار کرده است. این حدود 45 درصد از کل سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از اکتبر 2021 تا ژانویه 2023 است.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا