سیاسی

دخانیات عامل فوت حدود 9 هزار اردنی در سال

استعمال دخانیات در اردن سالانه حدود 9 هزار نفر را به دلیل بیماری های قلب، شریان ها و سرطان به خصوص بیماری های مرتبط با ریه و بیماری های تنفسی به کام مرگ می کشاند.

میدل ایست نیوز: دخانیات در اردن منجر به فوت حدود 9 هزار نفر در سال می شود.

به گزارش العربی الجدید، انتظار می رود در سایه گسترش استفاده از انواع دخانیات در اردن به ویژه سیگارهای الکترونیکی و قلیان و عدم اقدام رسمی برای کنترل استعمال دخانیات در اماکن عمومی، آمار فوتی های ناشی از استعمال دخانیات در سال افزایش یابد.

بسام الحجاوی، رئیس انجمن ملی مبارزه با دخانیات گفت که آمار مصرف دخانیات در اردن شاید از نظر علمی دقیق نباشد و یا قدیمی باشد اما براساس آخرین و دقیق ترین بررسی ها، سالانه حدود 9 هزار نفر به دلیل بیماری های مرتبط با دخانیات نظیر بیماری های قلب، شریان ها و سرطان به خصوص بیماری های مرتبط با ریه و بیماری های تنفسی فوت می کنند.

وی گسترش استفاده از تنباکو در اردن را یک مشکل بزرگ دانست و توضیح داد که پیشتر از مبارزه با دخانیات صحبت می شد اما اکنون از تنباکو، قلیان و سیگارهای الکترونیکی که حاوی تنباکو و نیکوتین است و منجر به اعتیاد می شود، سخن می گوییم.

براساس آمارهای اعلام شده در سال 2019، 41 درصد از افراد بالغ در اردن دخانیات مصرف می کنند. میزان مصرف دخانیات در مردان 58 درصد و در زنان 23 درصد است. استعمال سیگارهای الکترونیکی نیز 16 درصد در میان مردان و 11 درصد در میان زنان رواج یافته است.

این آمارها مربوط به 4 سال گذشته است و از آن زمان تاکنون سیگارهای الکترونیکی رواج یافته و چه بسا آمارها افزایش یافته باشد.

به گفته رائد الشبول، معاون وزارت بهداشت اردن، هزینه های بیماری های ناشی از مصرف دخانیات در اردن، 1.5 میلیارد دینار معادل 2.1 میلیارد دلار ارزیابی می شود.

براساس قانون بهداشت عمومی اردن، هر که در اماکن عمومی که استعمال دخانیات در آن ممنوع است، اقدام به مصرف هرگونه دخانیات کند، حداقل یک و حداکثر 3 ماه حبس یا جریمه مالی دست کم 140 دلار و حداکثر 280 دلار در انتظار او است.

مسئول مکان عمومی که اجازه استعمال دخانیات دهد یا ممنوعیت استعمال در آن مکان را اعلام نکند و کسی که دخانیات به افراد زیر 18 سال بفروشد، به 3 تا 6 ماه حبس یا جریمه نقدی 1400 الی 4200 دلار محکوم می شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا